{"id":3632,"date":"2023-01-07T15:02:43","date_gmt":"2023-01-07T14:02:43","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=3632"},"modified":"2023-01-07T20:50:31","modified_gmt":"2023-01-07T19:50:31","slug":"kollektivpolitikk-og-klima","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/kollektivpolitikk-og-klima\/","title":{"rendered":"KOLLEKTIVPOLITIKK OG KLIMA"},"content":{"rendered":"

Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad den 7.januar 2023, under tittelen «Skal utslippene ned, m\u00e5 politikerne begynne \u00e5 tenke praktisk<\/a>»<\/p>\n

Stavanger kommune gikk h\u00f8sten 2018 h\u00f8yt p\u00e5 banen med m\u00e5l om 80 prosent kutt i klimagassutslippene i perioden 2015-2030. De fleste, unntatt lokale politikere, forst\u00e5r at dette er et\u00a0 urealistisk og umulig m\u00e5l. Siste \u00e5rs resultat har endatil vist en liten oppgang i utslipp.<\/p>\n

For \u00e5 bidra til en reduksjon i utslipp av klimagasser, har politikerne \u00f8nsket at befolkningen i st\u00f8rre grad skal reise kollektivt i stedet for \u00e5 bruke privatbil. Det ble innf\u00f8rt flere insentiv for \u00e5 oppn\u00e5 dette. Ett av dem har v\u00e6rt prisgunstige billettpriser for kollektivreisende, spesielt en 24-timers periodebillett for buss og tog. For 60 kroner (30 for pensjonister) kunne de reisende reise et ubegrenset antall turer i l\u00f8pet av 24 timer (i Sone 1), og denne ordningen ble meget popul\u00e6r. S\u00e5 popul\u00e6r at det har f\u00f8rt til en \u00abvesentlig reduksjon i dekningsbidraget for kollektivtransporten\u00bb. Av den grunn ble prisen for en 24-timers billett \u00f8kt med 43% fra \u00e5rsskiftet.<\/p>\n

N\u00e5r politikerne \u00f8nsker \u00e5 kutte utslipp av klimagassen CO2 (noe som egentlig er helt un\u00f8dvendig for verdens viktigste gass), m\u00e5 det regnes med at det vil bli kostbart. Det m\u00e5 uansett gj\u00f8res en \u00f8konomisk prioritering av hvilke tiltak som er de beste.<\/p>\n

If\u00f8lge Aftenbladet er elbil-subsidiene i statsbudsjettet for 2023 p\u00e5 39,4 milliarder kroner. Kommunale elbil-subsidier kommer antakelig i tillegg. Ned 500.000 elbiler i Norge, blir hver bil i gjennomsnitt subsidiert med i underkant av 80.000 kroner bare p\u00e5 ett \u00e5r. Sagt p\u00e5 en annen m\u00e5te: hver eneste nordmann, stor som liten, subsidierer i 2023 elbilene med over 7000 kroner. Dersom disse midlene i stedet ble brukt p\u00e5 kollektivtransport, kunne alle reise kollektivt GRATIS!<\/p>\n

Det er h\u00f8yst diskutabelt om elbiler i et livsl\u00f8psperspektiv i det hele tatt f\u00f8rer til reduksjon i utslipp av klimagasser. Dersom all kollektivtrafikk var gratis, ville utslippa klimagasser i trafikken uten tvil reduseres drastisk. I tillegg ville det f\u00f8re til bedre luftkvalitet og enklere parkering i tettbygde str\u00f8k.<\/p>\n

En annen sak, som politikerne kan gj\u00f8re noe med nesten over natten, er et enklere og bedre kollektivtilbud til Stavanger lufthavn, den viktigste endestasjonen for lokalt reisende p\u00e5 Nord-J\u00e6ren. Det kan gj\u00f8res ved \u00e5 forlenge bussrutene 2 og 3 til flyplassen. Antakelig vil 2\/3 av alle som bor i Stavanger, da f\u00e5 en reisetid p\u00e5 under en halv time til inngangen p\u00e5 flyplassterminalen. Det vil f\u00f8re til ubetydelige ekstra kostnader for fylket\/Kolumbus, men langt rimeligere for de reisende. Utslipp av klimagasser, og ikke minst trafikken, vil bli kraftig redusert.<\/p>\n

Det er p\u00e5 tide norske politikere, lokale som nasjonale, begynner \u00e5 tenke praktisk i sitt arbeid med \u00e5 forbedre samfunnet.<\/p>\n

 <\/p>\n

Referanser<\/b><\/p>\n

https:\/\/www.aftenbladet.no\/lokalt\/i\/dwv2Q1\/attraktiv-billett-ble-for-populaer-oekte-prisen-43-prosent<\/a><\/p>\n

https:\/\/www.aftenbladet.no\/lokalt\/i\/9K3nz9\/stavanger-sliter-med-aa-levere-paa-haarete-klimamaal<\/a><\/p>\n

Iflg. Aftenbladet:<\/p>\n

Subsidiene er knyttet til reduserte skatteinntekter ved \u00e5 kj\u00f8p og bruk av elbil. If\u00f8lge \u00e5rets statsbudsjett utgj\u00f8r samlet elbilsubsidiene 39,4 milliarder kroner i 2022 (Prop. 1 LS, Boks 1.1, side 185). Subsidiene har de to siste \u00e5rene \u00f8kt med ti milliarder i \u00e5ret.20. okt. 2022<\/p>\n

https:\/\/wattsupwiththat.com\/2022\/09\/07\/electric-cars-are-not-zero-emission-vehicles\/<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad den 7.januar 2023, under tittelen «Skal utslippene ned, m\u00e5 politikerne begynne \u00e5 tenke praktisk» Stavanger kommune gikk h\u00f8sten 2018 h\u00f8yt p\u00e5 banen med m\u00e5l om 80 prosent kutt i klimagassutslippene i perioden 2015-2030. De fleste, unntatt lokale politikere, forst\u00e5r at dette er et\u00a0 urealistisk og umulig m\u00e5l. Siste […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[68,71,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-WA","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3632"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3632"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3632\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3635,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3632\/revisions\/3635"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3632"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3632"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3632"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}