{"id":3416,"date":"2022-02-04T14:57:07","date_gmt":"2022-02-04T13:57:07","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=3416"},"modified":"2022-02-04T14:57:07","modified_gmt":"2022-02-04T13:57:07","slug":"anakronistiske-kommisjoner","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/anakronistiske-kommisjoner\/","title":{"rendered":"ANAKRONISTISKE KOMMISJONER?"},"content":{"rendered":"
Regjeringen har nylig oppnevnt to kommisjoner:<\/p>\n
Begge kommisjonene har som mandat \u00e5 levere sin innstilling f\u00f8r sommeren 2023.<\/p>\n
En tredje viktig kommisjon, Energikommisjonen, ventes oppnevnt v\u00e5ren 2022.<\/p>\n
De to f\u00f8rstnevnte kommisjonene best\u00e5r av hhv. 15 og 16 medlemmer, og det kan ventes at den tredje vil ha like mange.\u00a0<\/span><\/p>\n Av de 31 medlemmene i de to kommisjonene som er oppnevnt, er det ingen teknologer. Det p\u00e5 tross av at kunnskap om teknologi er vesentlig for gjennomf\u00f8ring av beredskapstiltak, b\u00e5de forsvarsmessige og totalt. De \u00f8vrige deltakerne har bakgrunn fra en rekke yrker og funksjoner, og kan sies \u00e5 v\u00e6re representativt for samfunnet som helhet (utenom teknologi). Den geografiske spredningen er ogs\u00e5 rimelig god, selv om Oslo-omr\u00e5det er overrepresentert\u00a0 <\/span>med ca. 1\/3 av medlemmene.<\/p>\n Den forrige forsvarskommisjonen ga sin innstilling for over 30 \u00e5r siden, og det antas at dette er en vanlig periode for offentlige kommisjoner. I en tid med meget raske teknologiske endringer, og mulige eksterne (eller interne) farer og beredskap, kan det stilles sp\u00f8rsm\u00e5l ved hvor relevante de tiltak, som helt sikkert blir foresl\u00e5tt, vil bli.\u00a0<\/span><\/p>\n Det kan ogs\u00e5 stilles sp\u00f8rsm\u00e5l ved hvorfor det er opprettet to kommisjoner for aktiviteter som henger meget n\u00e6rt sammen. Dette er riktig nok direkte nevnt i mandatet for Totalberedskapskommisjonen, som til og med ledes av en tidligere forsvarssjef.\u00a0<\/span><\/p>\n Beredskap l\u00e5 tidligere under Forsvarskomit\u00e9en i Stortinget, men ble i 2009 sl\u00e5tt sammen med Utenrikskomit\u00e9en. Beredskap ble da flyttet til Justiskomiteen.<\/p>\n Forskeren Cecilie Hellestveit sa f\u00f8lgende i et intervju i Dag og Tid 24.12.2021.<\/p>\n \u00abVi m\u00e5 f\u00e5 ein plattform der vi kan forhandle om korleis verda skal forvalte dei v\u00e5pna\u00a0 <\/span>som teknologien no gir oss i rasande fart: autonome v\u00e5pen fr\u00e5 drapsrobotar til stjernekrig, cyberbaserte masse\u00f8ydeleggingsv\u00e5pen, manipulerende teknologier og syntetiske biov\u00e5pen.<\/p>\n Dette m\u00e5komme inn i meir styrte former – politisk, \u00f8konomisk og milit\u00e6rt. Teknologien kjem med uendelege potensial, men \u00f2g med utsikter til den totale katastrofen\u00bb.\u00a0<\/span><\/p>\n Mye av det samme gjelder uten tvil den delen av beredskapen som retter seg mot ytre og indre farer som terror og andre fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 skade samfunnet.<\/p>\n Norges Forsvarsforening har allerede foresl\u00e5tt at ansvaret for beredskap b\u00f8r flyttes tilbake til Forsvarskomit\u00e9en. Det er et godt forslag. Forsvar mot ytre og indre farer, inkludert en uberegnelig natur, er to sider av samme sak.<\/p>\n Det er gode grunner for \u00e5 stille sp\u00f8rsm\u00e5l med hvor hensiktsmessige \u00abdemokratiske\u00bb kommisjoner er for \u00e5 analysere samfunnskritiske sp\u00f8rsm\u00e5l om forsvar, beredskap og energi. Selv om kommisjonene har anledning til, og helt sikkert vil benytte seg av faglig ekspertise ved universitet, institutt og andre, er det tvilsomt om konklusjonene blir de beste n\u00e5r de skal vurderes og besluttes av en relativt stor gruppe av demokratisk utvalgte personer. F\u00e5 av dem kan ventes \u00e5 ha stor dybdekunnskap.<\/p>\n Det fins selvsagt mange alternative m\u00e5ter \u00e5 gj\u00f8re dette arbeidet p\u00e5. Nedenfor er et forslag:<\/p>\n P\u00e5g\u00e5ende arbeid i kommisjonene er det liten grunn til \u00e5 stoppe. Det er mulig \u00e5 starte en omlegging allerede i innev\u00e6rende Stortings-periode, med en full omlegging i neste periode (2024-2028).<\/p>\n P\u00e5 mange m\u00e5ter er store kommisjoner for samfunnskritiske sp\u00f8rsm\u00e5l en anakronisme. Alternative l\u00f8sninger b\u00f8r vurderes.<\/p>\n **********************************************************************<\/p>\n NOEN REFERANSER<\/b><\/p>\n Forsvarskommisjonen<\/p>\n https:\/\/www.regjeringen.no\/no\/aktuelt\/ny-forsvarskommisjon\/id2892723\/<\/a><\/p>\n Totralberedskapskommisjonen<\/p>\n https:\/\/www.regjeringen.no\/no\/dep\/jd\/org\/styre-rad-og-utval\/tidsbegrensede-styrer-rad-og-utvalg\/totalberedskapskommisjonen\/id2898016\/<\/a><\/p>\n Energikommisjonen (ikke oppnevnt)<\/p>\n https:\/\/www.regjeringen.no\/no\/aktuelt\/energiforskningskonferansen\/id2879520\/<\/a><\/p>\n https:\/\/www.energi21.no<\/a><\/p>\n Norges forsvarsforening<\/p>\n https:\/\/www.forsvarsforeningen.no\/norges-forsvar\/norges-forsvar-3-2019\/det-nye-totalforsvaret\/<\/a><\/p>\n @<\/p>\n Covid-19:<\/p>\n https:\/\/hemali.no\/siste\/les-dette-for-du-dommer-meg-den-uvaksinerte\/<\/a><\/p>\n\n