{"id":3280,"date":"2021-09-28T18:05:43","date_gmt":"2021-09-28T16:05:43","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=3280"},"modified":"2021-09-28T18:05:43","modified_gmt":"2021-09-28T16:05:43","slug":"godt-nytt-fra-sykehuset","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/godt-nytt-fra-sykehuset\/","title":{"rendered":"Godt nytt fra sykehuset"},"content":{"rendered":"

Dette innlegget om det nye sykehuset i Stavanger ble sendt til b\u00e5de Stavanger Aftenblad og Rogaland Avis.<\/p>\n

Begge avisene har latt v\u00e6re \u00e5 publisere det. Det tas som et nytt bevis p\u00e5 at for avisene er det helst d\u00e5rlig nytt som er godt nytt …<\/p>\n

********************************<\/p>\n

F\u00f8r beslutningen om \u00e5 legge det nye sykehuset (SUS) til Ullandhaug, var det mange som i stedet ville utvide sykehusomr\u00e5det p\u00e5 V\u00e5land. En viktig grunn til dette var den umiddelbare n\u00e6rheten til Paradis stasjon, med de fordeler dette ville gi for lettvint adkomst til sykehuset med kollektive transportmidler – for ansatte og bes\u00f8kende til sykehuset.<\/p>\n

Prosjektleder for nye SUS p\u00e5 Ullandhaug, Kari-Gro Johansson, hadde nylig et meget godt foredrag om det nye sykehuset.<\/p>\n

Det var derfor meget interessant at Johansson fortalte at det skulle bygges et nytt kollektivfelt fra J\u00e5tten stasjon direkte til sykehuset (og videre til universitetet), forbeholdt kun for (elektriske) busser og ambulanser. If\u00f8lge Johansen vil det ta 2 minutt \u00e5 komme fra J\u00e5tt\u00e5 stasjon til sykehuset. Dette er ikke registrert omtalt i pressen i det hele tatt. Johansen skr\u00f8t i tillegg av det gode samarbeidet med, og kreativiteten hos, Kolumbus.<\/p>\n

Omtrent samtidig med debatten om nye SUS var det en intens debatt om Bybane i Stavanger. Her ble det forsl\u00e5tt \u00e5 i stedet satse p\u00e5 jernbanens dobbeltspor, og matebusser til togstasjonene (Tog+Buss). Det nye forslaget for kollektivtransport til SUS er helt i tr\u00e5d med dette forslaget.<\/p>\n

Sykehus-tras\u00e9en trenger imidlerid ikke bli den eneste med direkte aksess til en jernbanestasjon, kanskje endatil med elektriske, sj\u00e5f\u00f8rl\u00f8se, busser. Mariero stasjon kan v\u00e6re er en god fortsettelse. Det kan fjerne mye un\u00f8dvendig biltrafikk – og kanskje redusere omfanget av den nye Bussveien.<\/p>\n

Dersom lokale politikere virkelig \u00f8nsker \u00e5 redusere biltrafikken i distriktet, burde de ogs\u00e5 se p\u00e5 muligheten for mer kollektivtrafikk til Sola flyplass. Etter hvert som virkningene av Covid-19 g\u00e5r over, vil antakelig flyplassen igjen bli det viktigste ende- og startpunktet for reiser p\u00e5 Nord-J\u00e6ren. En enkel, og ikke minst billig, m\u00e5te \u00e5 \u00f8ke tallet p\u00e5 kollektivreiser dit drastisk, er \u00e5 forlenge tras\u00e9ene for buss nr. 2 og 3 frem til flyplassen. At dette ikke har skjedd for lenge siden, tyder p\u00e5 manglende forst\u00e5else hos b\u00e5de politikere og offentlig administrasjon.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dette innlegget om det nye sykehuset i Stavanger ble sendt til b\u00e5de Stavanger Aftenblad og Rogaland Avis. Begge avisene har latt v\u00e6re \u00e5 publisere det. Det tas som et nytt bevis p\u00e5 at for avisene er det helst d\u00e5rlig nytt som er godt nytt … ******************************** F\u00f8r beslutningen om \u00e5 legge det nye sykehuset (SUS) […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-QU","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3280"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3280"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3280\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3282,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3280\/revisions\/3282"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3280"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3280"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3280"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}