{"id":3261,"date":"2021-08-02T16:28:21","date_gmt":"2021-08-02T14:28:21","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=3261"},"modified":"2021-08-02T16:31:14","modified_gmt":"2021-08-02T14:31:14","slug":"moderne-sjomonster","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/moderne-sjomonster\/","title":{"rendered":"MODERNE SJ\u00d8MONSTER"},"content":{"rendered":"

Dette er en kommentar til de nye hydrogen-ferjene som er bygd for \u00e5 trafikkere ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo i Rogaland.<\/p>\n

Kommentaren ble publisert i Stavanger Aftenblad den 22.juli 2021<\/a>.<\/p>\n

**************************************<\/p>\n

Et monster er, if\u00f8lge Store Norske Leksikon, et stort, skremmende vesen, et uhyre. Et sj\u00f8monster er et overnaturlig monster, eller fabeldyr i sj\u00f8en.<\/p>\n

Det er f\u00e5 som tror at monster fins i naturen, men en moderne versjon har n\u00e5 funnet sin veg til Hjelmeland, i form av to nye ferjer som skal trafikkere strekningen Hjelmeland-Nesvik-Skipavik.\u00a0<\/span><\/p>\n

Andre har allerede kommentert at de nye ferjene er lite estetiske, ja, n\u00e6rmest stygge. I en artikkelserie nylig i ukeavisa Dag og Tid, skrives det sterkt kritisk om den kantede arkitekturen for to milliard-prosjekt i Oslo, Lambda (Munch-museet) og det nye Nasjonalmuseet. I den forbindelse nevnes fem psykologer og milj\u00f8forskere som i de siste 50 \u00e5r har p\u00e5vist fremmedgj\u00f8rende og antipatiske virkninger av modernismens rette vinkler og skarpe kanter, og dens «ensrettede idealer som oversv\u00f8mmer landet\u201d. De nye ferjene er, dessverre, i \u00absamme klasse\u00bb. De mangler fullstendig smekre linjer som for eksempel de gamle seilskutene hadde (Christian Radich kan beskues i sommer p\u00e5 NRK-programmet \u00abSommerskuta\u00bb). Noen smekre kurver p\u00e5 ferjene hadde gjort seg!<\/p>\n

Fablenes monster levde p\u00e5 andre. Det har de til felles med de nye ferjene, som skal drives med hydrogen, basert p\u00e5 subsidier (fra andre). VIsstnok m\u00e5 de den f\u00f8rste tida drives med diesel, for drift av generatorer som igjen skaffer elektrisk str\u00f8m til fremdrift, fordi de mangler hydrogen (ferjene kan ogs\u00e5 drives elektrisk med str\u00f8m fra batteri). Men hydrogen som drivstoff er langt fra bedre. Det representerer en enorm sl\u00f8sing med energi. Dersom den produseres med bruk av elektrisitet, g\u00e5r i st\u00f8rrelsesorden 70% av energien tapt. Om det \u00f8nskes en overgang fra fossile brensler (diesel), er elektrisk fremdrift en langt bedre l\u00f8sning.\u00a0<\/span><\/p>\n

De nye ferjene i Hjelmeland er et eklatant eksempel p\u00e5 en feilsl\u00e5tt energipolitikk. At de heller ikke gir noe estetisk bidrag til Hjelmelands-fjorden, er derfor ekstra skuffende.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dette er en kommentar til de nye hydrogen-ferjene som er bygd for \u00e5 trafikkere ferjesambandet Hjelmeland-Nesvik-Ombo i Rogaland. Kommentaren ble publisert i Stavanger Aftenblad den 22.juli 2021. ************************************** Et monster er, if\u00f8lge Store Norske Leksikon, et stort, skremmende vesen, et uhyre. Et sj\u00f8monster er et overnaturlig monster, eller fabeldyr i sj\u00f8en. Det er f\u00e5 som […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-QB","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3261"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3261"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3261\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3266,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3261\/revisions\/3266"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3261"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3261"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3261"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}