{"id":3079,"date":"2021-03-11T11:02:49","date_gmt":"2021-03-11T10:02:49","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=3079"},"modified":"2021-03-11T11:07:34","modified_gmt":"2021-03-11T10:07:34","slug":"ingen-grunn-til-store-fordeler-for-el-biler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/ingen-grunn-til-store-fordeler-for-el-biler\/","title":{"rendered":"Ingen grunn til store fordeler for el-biler"},"content":{"rendered":"
I et leserinnlegg<\/a> i Stavanger Aftenblad den 11.mars ber lederen for Rogaland elbilforening myndighetene om \u00e5 «ikke fjerne fordelene for el-bil-eierne, da vil salget g\u00e5 ned\u00bb.<\/div>\n
Selvsagt vil salget g\u00e5 ned uten fordeler, men det er ingen grunn til at el-biler skal ha vesentlig st\u00f8rre fordeler enn andre biler.<\/div>\n
\n
\n
If\u00f8lge Finansdepartementet er verdien av avgiftsfritak for hver eneste el-bil:<\/div>\n
Liten: ca. 80.000 kroner<\/div>\n
Mellomstor: ca. 250.000 kroner<\/div>\n
Stor: ca. 450.000 kroner<\/div>\n
Dette fritaket er det andre enn el-bileiere som betaler.<\/div>\n
Og hvorfor skal en person med h\u00f8y inntekt, og som kj\u00f8per en bil til 1 million kroner, f\u00e5 en avgiftslette p\u00e5 nesten en halv million?<\/div>\n
Dersom det \u00f8nskes renere luft i bysentra, er det langt bedre, og mye billigere, m\u00e5ter \u00e5 gj\u00f8re dette p\u00e5:<\/div>\n
– Parkeringsforbud for fossile kj\u00f8ret\u00f8y<\/div>\n
– Hyppigere og billigere kollektivtransport<\/div>\n
Gjeldende politikk er feilsl\u00e5tt. Fordelene er minimale, og det er ingen grunn til \u00e5 subsidiere el-biler.<\/div>\n
<\/div>\n<\/div>\n
\n