{"id":2939,"date":"2021-01-02T09:01:53","date_gmt":"2021-01-02T08:01:53","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2939"},"modified":"2021-02-24T16:15:38","modified_gmt":"2021-02-24T15:15:38","slug":"arbeidsplasser-og-politikk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/arbeidsplasser-og-politikk\/","title":{"rendered":"ARBEIDSPLASSER OG POLITIKK"},"content":{"rendered":"
Innlegget nedenfor ble publisert i Stavanger Aftenblad den 2.januar 2021, under tittelen «Stavanger som energihovedstld er en illusjon». Aftenbladets overskrift er ikke dekkende for innholdet i innlegget, som prim\u00e6rt fokuserer p\u00e5 at nye arbeidsplasser m\u00e5 baseres p\u00e5 virksomhet som ikke er avhengig av subsidier.<\/p>\n
At Stavanger ikke er noen energihovedstld, kan begrunnes med at<\/p>\n
Stavanger er Norges «oljehovedstad», mens «hovedstaden» for energi er Oslo<\/p>\n
********************<\/p>\n
Direkt\u00f8ren i N\u00e6ringsforeningen er utrettelig i sin iver etter \u00e5 s\u00f8rge for etablering av nye arbeidsplasser i regionen. Sist i et anlegg i Aftenbladet den 28. desember, der det underliggende argumentet er \u00e5 bli med (som verdensleder) i ny industri relatert til fornybar energi, prim\u00e6rt fra sol og vind.<\/p>\n
Minge mener han har \u00abden sanne historien om Energihovedstaden\u00bb, og trekker fram 6 regionale bedrifter. Med unntak av en er dette bedrifter som til og med 2019 ikke har hatt overskudd, og minimale driftsinntekter. Det er selvsagt ikke til hinder for at bedriftene vil vokse og bli profitable, men utgangspunktet m\u00e5 v\u00e6re korrekt.<\/p>\n
Minge n\u00e6rmest skryter av Equinors aktiviteter innen vindkraftprosjekt – i UK, USA, Japan, S\u00f8r-Korea og Argentina, og ett i Norge p\u00e5 Tampen. Antakelig er ingen av disse bedrifts\u00f8konomisk l\u00f8nnsomme uten offentlige subsidier. Prosjektet p\u00e5 Tampen er subsidiert med omtrent halvparten av investeringen p\u00e5 rundt 5 milliarder kroner. Dette er risikoprosjekt et hovedsakelig statlig eid selskap ikke b\u00f8r v\u00e6re involvert i.<\/p>\n
Minge mener fakta for nye prosjekt tilsier \u00abstore klimagevinster, h\u00f8y verdiskaping og et stort antall arbeidsplasser\u00bb. Han trekker i denne forbindelse, etter tidligere \u00e5 ha skrevet om 30.000 arbeidsplasser knyttet til et datasenter p\u00e5 Kalberg, at det i et steinbrudd i Suldal estimeres med 10.000 arbeidsplasser knyttet til \u00abserieproduksjon av havvindturbiner\u00bb. Til n\u00e5 er det ikke produsert en eneste turbin eller rotorvinge i Norge.<\/p>\n
Det er ikke noe galt i \u00e5 v\u00e6re optimistisk, men det er sjelden det skapet ny varig aktivitet. Det b\u00f8r heller ikke v\u00e6re det offentliges oppgave \u00e5 starte opp dette ved bruk av subsidier. Nye og varige arbeidsplasser skapes sjelden p\u00e5 den m\u00e5ten. Nobelprisvinner i \u00f8konomi, Friedrich Hayek, sier det slik: \u00abIngen person, intet r\u00e5d, ingen komit\u00e9, ingen kongress, intet parlament kan planlegge et vellykket \u00f8konomisk utfall. Og det er det vakre bildet, et som viser at vi kan ha \u00f8konomisk fremgang uten \u00e5 overf\u00f8re makt til offentlige representanter \u2013 representanter som, i egenskap an mennesker, alltid vil v\u00e6re fristet til \u00e5 misbruke makten\u00bb.\u00a0<\/span><\/p>\n Med tanke p\u00e5 den norske nyrikdommen, kan en p\u00e5minnelse fra tidligere banksjef og industriminister Ola Skj\u00e5k Bruk v\u00e6re nyttig: \u00abMin konklusjon er at det bare er i fattigdom vi bygger og skaper. Rikdom bare \u00f8der og for\u00f8der\u00bb.<\/p>\n Det offentliges oppgave er f\u00f8rst og fremst \u00e5 etablere gode rammevilk\u00e5r – og en god infrastruktur. Resten m\u00e5 framsynte gr\u00fcndere s\u00f8rge for.<\/p>\n Om det amerikanske interstatlige veisystemet er det sagt at \u00abUten et f\u00f8rsteklasses veinett ville livet i USA v\u00e6rt helt annerledes – mer risikabelt, mindre velst\u00e5ende, mindre effektivitet og komfortabelt. Transport, og dermed varer, ville v\u00e6rt dyrere. Veisystemet er uten tvil den beste investeringen landet noen gang har gjort\u00bb.\u00a0<\/span><\/p>\n Norge kan gj\u00f8re det samme.<\/p>\n Framtidig n\u00e6ringsliv, og velstand, kan ikke baseres p\u00e5 illusjoner og \u00f8nsketenking fra politikere og andre offentlige personer. Stavanger som \u00abenergihovedstad\u00bb er, dessverre ogs\u00e5 en illusjon.<\/p>\n Ivar S\u00e6tre<\/p>\n Sivilingeni\u00f8r<\/p>\n Stavanger<\/p>\n ******************************<\/p>\n REFERANSER<\/p>\n Harald Minge, N\u00e6ringsforeningen:<\/p>\n https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/debatt\/i\/1Bqkpl\/den-sanne-historien-om-energihovedstaden<\/a><\/p>\n US Highway system:<\/p>\n Without a first class system of interstate highways, life in America would be far different — it would be more risky, less prosperous, and lacking in the efficiency and comfort that Americans now enjoy and take for granted. People would be crowded into more densely packed inner cities, intercity travel would occur less often and be more cumbersome; freight charges would be higher and, as a consequence, so would prices. Vacation travel would be more restricted.<\/p>\n The Dwight D. Eisenhower System of Interstate and Defense Highways is in place and celebrating its 40th anniversary, must surely be the best investment a nation ever made.<\/p>\n Fra rapporten: http:\/\/www.publicpurpose.com\/freeway1.htm<\/a><\/p>\n