{"id":2851,"date":"2020-09-22T17:25:23","date_gmt":"2020-09-22T15:25:23","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2851"},"modified":"2020-09-22T17:25:23","modified_gmt":"2020-09-22T15:25:23","slug":"klima-og-energi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/klima-og-energi\/","title":{"rendered":"KLIMA OG ENERGI"},"content":{"rendered":"

Kommentarer til den norske regjeringens nye forslag om satsing p\u00e5 hydrogen og karbonfangst for \u00e5 redde det globale klimaet.<\/p>\n

Det mangler ikke p\u00e5 store ord fra norske politikere om \u00e5 skape nye arbeidsplasser. Gjennom lang tid har det v\u00e6rt ved nye gr\u00f8nne arbeidsplasser at dette skal kunne skje. I over 20 \u00e5r vindkraft p\u00e5 land, og i de seneste \u00e5r havvind.\u00a0<\/span><\/p>\n

Samtidig har det lenge v\u00e6rt klart at norsk olje- og gassvirksomhet vil fortsette i mange ti-\u00e5r. For \u00e5 redusere utslipp av CO2 fra denne virksomheten, er det bestemt \u00e5 elektrifisere installasjoner til havs med str\u00f8m fra land. Dette ble f\u00f8rst gjort p\u00e5 Troll-plattformen, og nylig i stor stil p\u00e5 Johan Sverdrup. Flere plattformer st\u00e5r for tur. Det er ikke m\u00e5te p\u00e5 hvor bra mange mener det er for klimaet \u00e5 eksportere energi til energifabrikkene ute i havet.\u00a0<\/span><\/p>\n

P\u00e5 land skal det i f\u00f8rste omgang brukes over 20 milliarder kroner p\u00e5 \u00e5 samle opp CO2 fra en sementfabrikk, og transportere den til startpunkt for en r\u00f8rledning til havs. Via denne skal CO2 injiseres ned i egnede formasjoner i undergrunnen, der den forutsettes \u00e5 bli v\u00e6rende i all fremtid. Dette er karbonfangst og lagring (CCS).<\/p>\n

Typisk for nevnte tiltak, er at de alle er politisk bestemt – for \u00e5 \u201credde klimaet\u201d. Det er ingen kunder som har st\u00e5tt i k\u00f8 for \u00e5 f\u00e5 utf\u00f8rt oppgavene, og ingen av dem kan gjennomf\u00f8res uten subsidier eller politiske krav.<\/p>\n

Det aller siste initiativet er satsing p\u00e5 hydrogen, ikke som energikilde, men som energib\u00e6rer. I sin landsm\u00f8tetale for H\u00f8yre i september, brukte statsminister Solberg mye tid p\u00e5 dette. Statsministeren hevder at \u201cHydrogen gir ogs\u00e5 et stort potensiale for verdiskaping i Norge\u201d. Det gjenst\u00e5r selvsagt \u00e5 se, men regjeringen har allerede bevilget 100 millioner kroner til \u201cinnovasjonsprosjekter innen hydrogen\u201d. Ingen kan si noe sikkert, men forh\u00e5pentlig blir det ikke bortkastede penger. Det er imidlertid et tankekors at den japanske bilfabrikken Toyota i minst to ti\u00e5r har arbeidet med hydrogendrevne biler – uten \u00e5 lykkes fullt ut.<\/p>\n

I en rapport fra The Global Warming Policy Foundation (GWPF) hevdes det at iveren etter \u00e5 realisere den gr\u00f8nne omstillingen kan \u00f8delegge for hydrogen som energib\u00e6rer. Produksjon av hydrogen skjer i dag ved to metoder: elektrolyse eller reformering. Begge metodene er energimessig lite effektive.<\/p>\n

Elektrolyse er meget kostbart. Reformering fra naturgass (eller andre fossiler) medf\u00f8rer store utslipp av CO2. Skal dette fjernes m\u00e5 det kombineres med CCS, som f\u00f8rer til at prosessen blir kostbar. Begge prosessene har et stort forbruk av ferskvann.<\/p>\n

P\u00e5 nettsiden til Teknisk Ukeblad 17.september st\u00e5r f\u00f8lgende: \u201cOljeministeren vil bygge havvind-industri i Norge: \u2013 Ingen grenser for hvor stort det kan bli\u201d. Mange vil nok heller sp\u00f8rre om hvor dyrt det kan bli.<\/p>\n

Tina Bru b\u00f8r dokumentere alle kostnadene, direkte og indirekte, de prosjekt som er nevnt ovenfor vil f\u00f8re til for den norske stat (inkludert Statkraft og Statnett) og norske kommuner.<\/p>\n

En fremtidig b\u00e6rekraftig og konkurransedyktig n\u00e6ringsvirksomhet kan ikke baseres p\u00e5 offentlige subsidier og avgiftslettelser. Norske politikere later ikke til \u00e5 forst\u00e5 det.\u00a0<\/span><\/p>\n

Det er god grunn til \u00e5 gjenta nobelprisvinneren Friedrich Hayeks uttalelse om verdiskaping: \u201cNo person, no council, no committee, no congress, no parliament plans this successful overall economic outcome. And that\u00b4s a beautiful picture, one that shows that we can have economic prosperity without giving enormous power to government officials – officials who, being human, will always be tempted to abuse such power\u201d.<\/p>\n

************<\/p>\n

The Global Warming Policy Foundation: Rapport om hydrogen<\/p>\n

https:\/\/www.thegwpf.org\/green-haste-will-trash-the-promise-of-hydrogen\/<\/a><\/p>\n

**************<\/p>\n

SINTEF om hydrogen:<\/p>\n

https:\/\/www.sintef.no\/siste-nytt\/hva-er-egentlig-gra-gronn-bla-og-turkis-hydrogen\/<\/a><\/p>\n

********************<\/p>\n

Erna Solberg om hydrogen<\/p>\n

https:\/\/www.regjeringen.no\/no\/aktuelt\/landsmotetalen-2020\/id2741163\/<\/a><\/p>\n

\u2026\u2026..<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kommentarer til den norske regjeringens nye forslag om satsing p\u00e5 hydrogen og karbonfangst for \u00e5 redde det globale klimaet. Det mangler ikke p\u00e5 store ord fra norske politikere om \u00e5 skape nye arbeidsplasser. Gjennom lang tid har det v\u00e6rt ved nye gr\u00f8nne arbeidsplasser at dette skal kunne skje. I over 20 \u00e5r vindkraft p\u00e5 land, […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[69,68],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-JZ","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2851"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2851"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2851\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2853,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2851\/revisions\/2853"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2851"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2851"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2851"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}