{"id":2782,"date":"2020-07-19T15:27:56","date_gmt":"2020-07-19T13:27:56","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2782"},"modified":"2023-03-08T13:58:38","modified_gmt":"2023-03-08T12:58:38","slug":"noen-politiske-feilgrep","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/noen-politiske-feilgrep\/","title":{"rendered":"Noen politiske feilgrep"},"content":{"rendered":"

Under studenter-UKA i Trondhjem, verdens lengste uke (3 vanlige uker), hadde Bygningsingeni\u00f8ravdelingen ved NTH (n\u00e5 NTNU)\u00a0hver helg p\u00e5 70- og 80-tallet en filmfremvisning de kalte \u00abNoen bygningstekniske feilgrep\u00bb. Det var om konstruksjoner som av forskjellige \u00e5rsaker kollapset. Mest kjent er den over 800 meter lange hengebroa Tacoma Bridge, utenfor Seattle i USA, som kollapset av egensvingninger grunnet vind. Det skyldtes et fysisk fenomen som til da var ukjent (von Karmanns virvelavl\u00f8sning). Fenomenet er n\u00e5 velkjent, og ble kanskje oppdaget p\u00e5 grunn av brokollapsen.<\/p>\n

Politiske feilgrep fins det mange av, men siden de er politiske, er det langt vanskeligere \u00e5 l\u00e6re av dem. I h\u00e5p om at selv politikere kan l\u00e6re, er det nedenfor beskrevet noen eksempler p\u00e5 politiske feilgrep, de fleste av relativt ny dato for forst\u00e5elsens skyld.<\/p>\n

Denne artikkelen vll bli oppdatert regelmessig.<\/p>\n

Lokale feilgrep<\/b><\/p>\n

Eksemplene nedenfor er eksempler p\u00e5 lokale feilgrep. Det fins helt sikkert flere.<\/p>\n

Ryfast<\/em><\/p>\n

Dette er kanskje det st\u00f8rste lokale feilgrepet de siste 30 \u00e5r. Det hadde v\u00e6rt en langt bedre, og billigere, l\u00f8sning med broer over H\u00f8gsfjorden og Gandsfjorden. En kopi av Hardangerfjordbroa ville passet over begge fjordene. Turistene ville sluppet \u00e5 kj\u00f8re 25 km i tunnel for \u00e5 komme til Preikestolen, og alle de som er redde for \u00e5 kj\u00f8re i tunnel, hadde kunnet kj\u00f8re i dagen.<\/p>\n

Plassering av regionsykehuset<\/em><\/p>\n

Etter lang diskusjon ble det nye sykehuset (SUS) besluttet plassert p\u00e5 Ullandhaug. Et argument som ofte ble brukt var \u00abkomme i n\u00e6rheten av universitetet\u00bb, som om det gjorde noen vesentlig forskjell. En langt bedre l\u00f8sning hadde v\u00e6rt \u00e5 utvide det gamle sykehuset p\u00e5 V\u00e5land\/Paradis. N\u00e6rheten til jernbane og motorvei, og hyppige busser, ville gjort adkomsten til sykehuset langt lettere, og med vesentlig mindre behov for bruk av bil.<\/p>\n

Anlegg av en ny togtunnel fra Gausel stasjon, under sykehuset og videre til universitetet p\u00e5 Ullandhaug, ville gjort hverdagen enda enklere for ansatte og bes\u00f8kende b\u00e5de til sykehuset og universitetet. Tunnellen kunne endatil senere forlenges til Sola flyplass.<\/p>\n

Bompengeringen<\/em><\/p>\n

Et vesentlig argument for dette har v\u00e6rt et \u00f8nske om mindre biltrafikk i sentrum. Hovedproblemet med dette er partikler og st\u00f8v i lufta. Utslipp av CO2 er uproblematisk, selv om mange mener CO2 er en forurensing. En langt bedre l\u00f8sning hadde v\u00e6rt \u00e5 innf\u00f8re h\u00f8yere parkeringsavgifter for alle kj\u00f8ret\u00f8y, ogs\u00e5 elektriske, og s\u00e5 bruke inntektene til \u00e5 redusere takstene for kollektivreiser. For n\u00f8dvendig kj\u00f8ring i sentrum kunne det innf\u00f8res spesielle ordninger. Krav om elektriske busser i sentrum burde v\u00e6rt innf\u00f8rt forlengst.<\/p>\n

Sykkelveg Stavanger-Sandnes<\/em><\/p>\n

Dette prosjektet, som skal v\u00e6re ferdig i 2021, er helt un\u00f8dvendig. Det fins en rekke muligheter for sykling mellom de to byene, ug utbedring av disse tras\u00e9ene hadde ville v\u00e6rt en langt bedre, og billigere, l\u00f8sning. Men n\u00e5r Staten betaler, er jo alt mulig.<\/p>\n

Bussvei<\/em><\/p>\n

Fornuftige l\u00f8sninger for \u00f8kt kollektivtrafikk, er alltid et gode. Prosjektet som ble satt i gang som erstatning for det meningsl\u00f8se bybane-prosjektet, er langt mer kostbart enn n\u00f8dvendig. En lagt bedre l\u00f8sning hadde v\u00e6rt \u00e5 satse mer p\u00e5 kombinasjoen \u00abTog+buss\u00bb, der J\u00e6rbanen (dobbeltsporet) kan ta hovedtrafikken mellom Stavanger og Sandnes. Det \u00f8vrige av Nord-J\u00e6ren kunne betjenes av effektive og hyppige busser, med n\u00f8dvendige utbedringer av vegnettet.\u00a0<\/span><\/p>\n

Midtstilte bussfelt var et feilgrep.<\/p>\n

<\/b>Nasjonale feilgrep<\/b><\/p>\n

De feilgrep som er nevnt nedenfor, er et utvalg i den senere tid. Det fins nok langt flere.<\/p>\n

Regionreformen<\/em><\/p>\n

Alle forst\u00e5r at Norge m\u00e5 styres og administreres p\u00e5 en fornuftig m\u00e5te. \u00d8verst i dette hierarkiet er Stortinget og Regjeringen, og her er det liten uenighet. Om hierarkiet skal ha to eller tre niv\u00e5, er det uenighet om. Det legges her til grunn at den eksisterende ordningen med tre niv\u00e5 fortsetter.<\/p>\n

De opprinnelige 20 fylkene (regionene) er i dag redusert til 11, inkludert Oslo som ogs\u00e5 er egen kommune. Kriterium for et fylke er imidlertid h\u00f8yst uklart. Her er noen forslag til \u00abfornuftige\u00bb kriterier:<\/p>\n