{"id":2766,"date":"2017-11-27T12:10:10","date_gmt":"2017-11-27T11:10:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2766"},"modified":"2020-06-06T12:16:28","modified_gmt":"2020-06-06T10:16:28","slug":"offentlig-virksomhet-og-lonn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/offentlig-virksomhet-og-lonn\/","title":{"rendered":"Offentlig virksomhet og l\u00f8nn"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Etter offentliggj\u00f8ringen av skattelistene for 2016 skrev Aftenbladet, og andre aviser, om l\u00f8nnsniv\u00e5 blant ledere i offentlig forvaltning. I alt 149 ledere i Staten hadde h\u00f8yere l\u00f8nn enn statsministeren (1,63 million), og 366 h\u00f8yere enn statsr\u00e5dene (1,33 million). Inkludert ledere i helt eller delvis statseide selskap, var det ytterligere 46 som tjente mer enn statsministeren.<\/p>\n
Antall offentlige ansatte har l\u00f8pt l\u00f8psk, og det samme har skjedd med l\u00f8nnsniv\u00e5et. Flere parti har varslet at de vil bringe denne saken til Stortinget, og statsr\u00e5d Sanner kommenterte saken p\u00e5 denne m\u00e5ten: \u00abDet er viktig at statens ledere viser moderasjon, og bidrar til en ansvarlig l\u00f8nnsutvikling\u00bb, og \u00abhar derfor strammet inn retningslinjene\u00bb, men \u00abpresisert at l\u00f8nnsutviklingen \u2026 skal v\u00e6re p\u00e5 linje med samfunnet for\u00f8vrig\u00bb med \u00abtydelige krav til resultater\u00bb.<\/p>\n
Dersom krav til resultat er vesentlig, er det ingen som s\u00e5 raskt kan stilles til ansvar enn regjeringsmedlemmene. De har heller ingen vesentlige sluttvederlag.\u00a0<\/span><\/p>\n Det er nok enighet om en l\u00f8nnsutvikling p\u00e5 linje med samfunnet for\u00f8vrig. Det b\u00f8r imidlertid kunne etableres noen prinsipp som st\u00e5r i forhold til ansvar og myndighet, og det er rimelig \u00e5 bruke statsministerens l\u00f8nn som utgangspunkt. Muligens er denne l\u00f8nnen for lav i dag, noe som kan justeres.<\/p>\n Her er et forslag til prinsipp:<\/p>\n L\u00f8nn for \u00f8vrige ansatte fastsettes etter normale l\u00f8nnsforhandlinger, med ovennevnte prinsipp som basis.<\/p>\n Det blir ofte hevdet at eksisterende l\u00f8nnsniv\u00e5 har utviklet seg for \u00e5 kunne konkurrere med private bedrifter. Kan hende vil noen ledere kunne f\u00e5 vesentlig h\u00f8yere l\u00f8nn i private bedrifter enn i offentlig virksomhet. Likevel er det usannsynlig at offentlig virksomhet vil f\u00e5 d\u00e5rligere tilgang p\u00e5 kvalifisere ledere om ovennevnte prinsipp blir gjennomf\u00f8rt.<\/p>\n For offentlige aksjeselskap kan situasjonen v\u00e6re forskjellig. Det b\u00f8r uansett sikres at utskifting av ledere p\u00e5 grunn av konkurranse ikke blir en ulempe. For bedrifter der det offentlige har absolutt flertall i bedriftsforsamlingen, b\u00f8r det imidlertid kunne settes en \u00f8vre grense for basisl\u00f8nn p\u00e5 50% mer enn statsministeren, med mulighet for en resultatbasert bonus p\u00e5 ytterligere 25%.<\/p>\n Siden 1980-tallet er det etablert et utall s\u00e5kalt frivillige organisasjoner (NGO) som driver med utviklingshjelp av forskjellige former i utlandet. Bare i Oslo er det ansl\u00e5tt at rundt 3000 personer arbeider for disse organisasjonene. Ledelsen i organisasjonene har godtgj\u00f8relser p\u00e5 linje med statsr\u00e5der, og ledere i mange utenlandske organisasjoner som st\u00f8ttes av Norge, l\u00f8nnes flere ganger s\u00e5 h\u00f8yt.\u00a0<\/span><\/p>\n Norske hjelpeorganisasjoners utgifter dekkes for en stor del over statsbudsjettet. Det er derfor rimelig \u00e5 stille som krav at ingen ledere l\u00f8nnes h\u00f8yere enn en statsr\u00e5d. Det samme b\u00f8r gjelde utenlandske organisasjoner som st\u00f8ttes.\u00a0<\/span><\/p>\n Det anses heller ikke som urimelig at offentlig st\u00f8tte til frivillige organisasjoner ikke skal overstige 50% av deres totalbudsjett.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Etter offentliggj\u00f8ringen av skattelistene for 2016 skrev Aftenbladet, og andre aviser, om l\u00f8nnsniv\u00e5 blant ledere i offentlig forvaltning. I alt 149 ledere i Staten hadde h\u00f8yere l\u00f8nn enn statsministeren (1,63 million), og 366 h\u00f8yere enn statsr\u00e5dene (1,33 million). Inkludert ledere i helt eller delvis statseide selskap, var det ytterligere 46 som tjente mer enn […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[62,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-IC","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2766"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2766"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2766\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2768,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2766\/revisions\/2768"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2766"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2766"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2766"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n