{"id":2766,"date":"2017-11-27T12:10:10","date_gmt":"2017-11-27T11:10:10","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2766"},"modified":"2020-06-06T12:16:28","modified_gmt":"2020-06-06T10:16:28","slug":"offentlig-virksomhet-og-lonn","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/offentlig-virksomhet-og-lonn\/","title":{"rendered":"Offentlig virksomhet og l\u00f8nn"},"content":{"rendered":"

 <\/p>\n

Etter offentliggj\u00f8ringen av skattelistene for 2016 skrev Aftenbladet, og andre aviser, om l\u00f8nnsniv\u00e5 blant ledere i offentlig forvaltning. I alt 149 ledere i Staten hadde h\u00f8yere l\u00f8nn enn statsministeren (1,63 million), og 366 h\u00f8yere enn statsr\u00e5dene (1,33 million). Inkludert ledere i helt eller delvis statseide selskap, var det ytterligere 46 som tjente mer enn statsministeren.<\/p>\n

Antall offentlige ansatte har l\u00f8pt l\u00f8psk, og det samme har skjedd med l\u00f8nnsniv\u00e5et. Flere parti har varslet at de vil bringe denne saken til Stortinget, og statsr\u00e5d Sanner kommenterte saken p\u00e5 denne m\u00e5ten: \u00abDet er viktig at statens ledere viser moderasjon, og bidrar til en ansvarlig l\u00f8nnsutvikling\u00bb, og \u00abhar derfor strammet inn retningslinjene\u00bb, men \u00abpresisert at l\u00f8nnsutviklingen \u2026 skal v\u00e6re p\u00e5 linje med samfunnet for\u00f8vrig\u00bb med \u00abtydelige krav til resultater\u00bb.<\/p>\n

Dersom krav til resultat er vesentlig, er det ingen som s\u00e5 raskt kan stilles til ansvar enn regjeringsmedlemmene. De har heller ingen vesentlige sluttvederlag.\u00a0<\/span><\/p>\n

Det er nok enighet om en l\u00f8nnsutvikling p\u00e5 linje med samfunnet for\u00f8vrig. Det b\u00f8r imidlertid kunne etableres noen prinsipp som st\u00e5r i forhold til ansvar og myndighet, og det er rimelig \u00e5 bruke statsministerens l\u00f8nn som utgangspunkt. Muligens er denne l\u00f8nnen for lav i dag, noe som kan justeres.<\/p>\n

Her er et forslag til prinsipp:<\/p>\n