{"id":2710,"date":"2010-05-27T19:21:25","date_gmt":"2010-05-27T17:21:25","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2710"},"modified":"2020-04-28T19:23:59","modified_gmt":"2020-04-28T17:23:59","slug":"politikere-vi-trenger-eller-som-fortjent","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/politikere-vi-trenger-eller-som-fortjent\/","title":{"rendered":"Politikere vi trenger eller som fortjent?"},"content":{"rendered":"
Innlegget ble sendt til Stavanger Aftenblad, men ikke aksepert.<\/p>\n
B\u00e5de p\u00e5 landsplan og lokalt er sp\u00f8rsm\u00e5let i overskriften p\u00e5 sin plass.<\/p>\n
If\u00f8lge Aftenposten (mars 2010) danker b\u00e5de vegdirekt\u00f8ren, jernbanedirekt\u00f8ren, helsedirekt\u00f8ren, NAV-direkt\u00f8ren og forsvarssjefen l\u00f8nnsmessig ut \u00absjefen\u00bb \u2013 statsminister Stoltenberg og hans \u00e5rsl\u00f8nn p\u00e5 1.268.400 kroner. Samtidig er de fem \u00f8verste administrative ledere for noen av de mest utskjelte offentlige statsetatene i Norge. Men hvem er det som ser seg n\u00f8dt til \u00e5 forsvare feil som blir beg\u00e5tt i etatene? Jo, politikerne. Statsministeren n\u00e5r det gj\u00f8res meget alvorlige feil, og de respektive ministrene i andre tilfeller. I sak etter sak det siste \u00e5ret har direkt\u00f8rene holdt seg i bakgrunnen, mens ministrene har m\u00e5ttet st\u00e5tt frem og forklare alvorlige hendelser. Ofte tar ogs\u00e5 politikerne direkte styringen i saker der det ville v\u00e6re helt naturlig at dette blir overlatt til de som sitter med h\u00e5nden p\u00e5 rattet.<\/p>\n
Listen kan antakelig gj\u00f8res mye lengre. Det synes som at politikerne ikke har forst\u00e5tt sin oppgave. Det ble i tidligere \u00e5rhundre sagt (prim\u00e6rt om prestene) at \u201dden Gud gir et embete, gir han ogs\u00e5 forstand\u201d, men det gjelder i alle fall ikke lenger (og gjorde det nok ikke f\u00f8r heller). En minister vil nesten aldri ha de samme forutsetninger til \u00e5 uttale seg om faglige saker som en direkt\u00f8r i en etat. Det forutsetter selvf\u00f8lgelig at direkt\u00f8rene er valgt p\u00e5 grunnlag av relevante faglige kvalifikasjoner, noe som dessverre ikke lenger er tilfelle.\u00a0<\/span><\/p>\n Politikernes oppgave b\u00f8r f\u00f8rst og fremst v\u00e6re \u00e5 utarbeide realistiske visjoner og m\u00e5l\u00a0 <\/span>for samfunnsutviklingen,\u00a0 <\/span>og bidra til at disse realiseres gjennom riktig prioritering av tilgjengelige ressurser, i lover og budsjetter. Konkrete planer og forslag m\u00e5 alltid komme fra etats- eller selskapsdirekt\u00f8rer, direkt\u00f8rer fagministrene (eventuelt styrene) m\u00e5 holde et overordnet oppsyn med, og avsette om n\u00f8dvendig. I stedet for \u00e5 rykke ut og kommentere alle mulige saker ad hoc, vil de i dette tilfelle f\u00e5 bedre tid til \u00e5 tenke gjennom viktige langsiktige saker, og diskutere disse mer grundig i en offentlig debatt.<\/p>\n Lokalt har en\u00a0 <\/span>sak de siste \u00e5rene til fulle demonstrert politikernes kortsynthet, og tilsidesettelse av fornuftige langsiktige tiltak, nemlig planene for hvordan infrastrukturen for samferdsel p\u00e5 Nord-J\u00e6ren skal se ut i fremtiden. Det synes ikke \u00e5 foreligge en langsiktig plan (frem til f.eks. 2050) fra politisk hold. Politikerne uttaler seg som vanlig som eksperter, og g\u00e5r inn for kostbare l\u00f8sninger som h\u00f8yst sannsynlig ikke vil gi noen gode l\u00f8sninger:<\/p>\n Protestene, s\u00e5 langt uten resultat, har kommet p\u00e5 Aftenbladets debattsider. Nylig kom det ogs\u00e5 et vel gjennomarbeidet forslag fra Norges Automobilforbund (NAF), antakelig den mest folkelige organisasjonen i Rogaland. Politikerne avfeier forslaget med at det er for sent \u00e5 snu, noe det slett ikke er.\u00a0<\/span><\/p>\n I forslaget fra NAF skrinlegges prosjektene ovenfor til fordel for:<\/p>\n Dette forslaget vil halvere kostnadene fra ca. 14 til 7 milliarder kroner. At forslaget skulle f\u00f8re til vesentlige forsinkelser er antakelig ikke annet enn filibustertaktikk. De to broene vil f.eks. v\u00e6re nesten identiske med Hardangerfjordbroa som allerede\u00a0 <\/span>er under bygging, og tunneler er n\u00e6rmest hyllevare. Forslaget vil gi et langt bedre samferdselsnett for alle p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, ikke minst i de mest aktuelle nye utbyggingsomr\u00e5dene \u00f8st for Sandnes og nord i Sola. Om man \u00f8nsker \u00e5 benytte 14 milliarder, kan de resterende 7 milliardene i stedet benyttes til delfinansiering av\u00a0 <\/span>Rogfast, det kanskje viktigste samferdselsprosjektet for Rogaland og Hordaland.<\/p>\n Dersom ikke politikerne p\u00e5 en overbevisende m\u00e5te kan begrunne sine forslag, b\u00f8r velgerne aktivt bidra til \u00e5 si sin mening i de ikke altfor fjerne lokalvalgene om vel ett \u00e5r.<\/p>\n Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre<\/p>\n Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Innlegget ble sendt til Stavanger Aftenblad, men ikke aksepert. B\u00e5de p\u00e5 landsplan og lokalt er sp\u00f8rsm\u00e5let i overskriften p\u00e5 sin plass. If\u00f8lge Aftenposten (mars 2010) danker b\u00e5de vegdirekt\u00f8ren, jernbanedirekt\u00f8ren, helsedirekt\u00f8ren, NAV-direkt\u00f8ren og forsvarssjefen l\u00f8nnsmessig ut \u00absjefen\u00bb \u2013 statsminister Stoltenberg og hans \u00e5rsl\u00f8nn p\u00e5 1.268.400 kroner. Samtidig er de fem \u00f8verste administrative ledere for noen av […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[62,63,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-HI","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2710"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2710"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2710\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2712,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2710\/revisions\/2712"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2710"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2710"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2710"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
\n