{"id":2707,"date":"2010-03-24T19:15:59","date_gmt":"2010-03-24T18:15:59","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2707"},"modified":"2020-04-28T19:20:04","modified_gmt":"2020-04-28T17:20:04","slug":"supperad-anno-2010","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/supperad-anno-2010\/","title":{"rendered":"Supper\u00e5d anno 2010"},"content":{"rendered":"

Om offentlige myndigheters fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 skape arbeidsplasser.<\/p>\n

Den 27.februar i \u00e5r inviterte n\u00e6rings- og handelsminister Trond Giske en gruppe av 20 yngre ledere til \u00e5 \u201ddele erfaringer og kunnskap om ulike utviklingstrekk for norsk n\u00e6ringsliv og n\u00e6ringsstruktur i et internasjonalt perspektiv\u201d. Gruppen skulle ikke komme med anbefalinger til strategier eller tiltak, men kun utveksle kunnskap om hva Norge skal leve av\u00a0 <\/span>i fremtiden, med 2020 som aktuell horisont.\u00a0<\/span><\/p>\n

Gruppen er mest kjent for at Kronprinsen ble invitert til \u00e5 delta p\u00e5 en l\u00f8rdag, for s\u00e5 \u00e5 trekke seg den etterf\u00f8lgende mandag. Dernest for at en uforholdsmessig andel av medlemmene var f\u00f8dt med s\u00f8lvskjei i munnen.<\/p>\n

En horisont p\u00e5 10 \u00e5r for et land er meget kort. Svaret p\u00e5 hva vi skal leve av i 2020 er med stor sannsynlighet: Akkurat det samme som i dag. I s\u00e5 m\u00e5te har den nye gruppens fokus mange likhetspunkter med Wesenstens supper\u00e5d fra 1970: Bare tull.<\/p>\n

Gruppen hadde sitt f\u00f8rste m\u00f8te den 16. mars. Referatet fra m\u00f8tet i Dagens N\u00e6ringsliv (DN) var bedr\u00f8velig lesning. 17 av de 20 som var invitert, og hadde akseptert sin deltakelse i r\u00e5det, m\u00f8tte. DN spurte hver enkelt av de som m\u00f8tte om hva slags r\u00e5d de hadde. Mange hadde ingen r\u00e5d, mange visste tydeligvis ikke helt hva som var hensikten med r\u00e5det, og noen hadde mest lyst til \u00e5 snakke om sin egen bedrift\/bransje. Det kan man saktens skj\u00f8nne. Er man f\u00f8dt med s\u00f8lvskjei i munnen, \u00f8nsker man ogs\u00e5 \u00e5 fortsette \u00e5 spise med s\u00f8lvskjei.<\/p>\n

At Staten i det hele tatt skal kunne planlegge den fremtidige n\u00e6ringsstruktur og hva vi skal leve av i Norge i fremtiden, er noe Staten er lite egnet til. Det eneste vi egentlig trenger for \u00e5 leve, er mat og varme (eller mer generelt: energi). Ut over dette er det kun fremtidige generasjoners \u00f8nsker og begj\u00e6r som bestemmer, og utviklingen kan ta de underligste veier.<\/p>\n

Statlig planlegging av folks behov er noe vi forh\u00e5pentlig er ferdige med. Den politiske venstresida har v\u00e6rt opptatt av dette siden 1917. De kommunistiske 5-\u00e5rsplanene var et godt bevis p\u00e5 kommunismens utilstrekkelighet i styringen av produksjonsmidlene for dekning av folks behov. Tankene g\u00e5r i denne forbindelse til noen uker sommeren 1980 i den polske byen Katowice. Som i de fleste kommunistland var forretningene der stort sett tomme, med unntak av de dagene det kom nye forsyninger. En dag str\u00f8mmet folk til malingsforretningene i byen. De hadde f\u00e5tt nye forsyninger! Bare synd at det kun var bl\u00e5 maling \u00e5 f\u00e5 kj\u00f8pt. Andre farger sto ikke p\u00e5 produksjonsplanen den m\u00e5neden. Men de f\u00f8rste i k\u00f8a hamstret likevel det de kunne.<\/p>\n

Planleggingen av hvordan samfunnets behov for varer og tjenester skal dekkes, gj\u00f8res langt bedre av de tusener sm\u00e5 og store bedrifter som har som form\u00e5l \u00e5 leve av slik virksomhet. Det er der ideer skapes, og det er der en eventuell ny produksjon best implementeres.<\/p>\n

Det forhindrer likevel ikke at Staten kan og skal bidra, men p\u00e5 et overordnet plan: ved \u00e5 sette langsiktige m\u00e5l og legge forholdene til rette for at n\u00f8dvendig virksomhet kan skje p\u00e5 en rasjonell og effektiv m\u00e5te. Dette gj\u00f8res best ved \u00e5 s\u00f8rge for at n\u00f8dvendig infrastruktur er p\u00e5 plass n\u00e5r den trengs, og at bruk av infrastrukturen ikke blir en tung \u00f8konomisk belastning for bedriftene. Norge er i en s\u00e6rdeles gunstig stilling i s\u00e5 m\u00e5te, selv om R\u00e5dgivende ingeni\u00f8rers forening (RIF) nylig har p\u00e5pekt at eksisterende norsk infrastruktur er i en elendig forfatning.<\/p>\n

Ved bruk av oljefondet, som i dag er p\u00e5 nesten 3000 milliarder kroner, og som h\u00f8yst sannsynlig f\u00e5r nye innspr\u00f8ytinger p\u00e5 hundrevis av milliarder kroner hvert \u00e5r fra petroleumsvirksomheten i mange \u00e5r fremover enn\u00e5, kan det bygges ut en str\u00f8mlinjeformet og fremtidsrettet infrastruktur for hele landet. Vi har uten tvil r\u00e5d til \u00e5 bruke 100-200 milliarder kroner hvert \u00e5r p\u00e5 dette i 10-20 \u00e5r fremover. M\u00e5let m\u00e5 v\u00e6re \u00e5 gj\u00f8re det \u00f8konomisk gunstig \u00e5 fortsette, eller anlegge ny, n\u00f8dvendig og fremtidsrettet virksomhet i Norge. Siden oljefondet i sin helhet er fordringer p\u00e5 utenlandske tjenester, b\u00f8r vi heller ikke v\u00e6re redde for \u00e5 benytte utenlandske selskap til \u00e5 utf\u00f8re store deler av dette arbeidet.<\/p>\n

Dersom forbedring og utbygging av ny infrastruktur prioriteres riktig, kan dette v\u00e6re en vel s\u00e5 god investering som \u00e5 investere i utenlandske aksjer og verdipapir, og vente \u00e5 at noen andre skal s\u00f8rge for verdiskapingen.<\/p>\n

Politikernes, og derved Statens, rolle i dette b\u00f8r v\u00e6re \u00e5 sette overordnede m\u00e5l, og passe p\u00e5 at disse blir n\u00e5dd. Et eksempel p\u00e5 dette er de 10 m\u00e5l den danske regjering nylig satte for Danmark:<\/p>\n

    \n
  1. Danmark skal v\u00e6re blant de 10 rikeste land i verden.<\/li>\n
  2. Sysselsettingen skal v\u00e6re blant de 10 h\u00f8yeste i verden<\/li>\n
  3. Danske skolebarn skal v\u00e6re blant de flinkeste i verden<\/li>\n
  4. Minst ett dansk universitet skal v\u00e6re blant Europas topp 10.<\/li>\n
  5. Danmark skal v\u00e6re blant de 10 landene med h\u00f8yest levealder<\/li>\n
  6. Landet skal v\u00e6re et gr\u00f8nt b\u00e6rekraftig samfunn, og blant verdens 3 mest energieffektive land<\/li>\n
  7. Danmark skal v\u00e6re blant de beste til \u00e5 skape like muligheter<\/li>\n
  8. Danmark skal v\u00e6re blant landene med st\u00f8rst frihet og blant de beste i Europa til \u00e5 skape integrering<\/li>\n
  9. Danskene skal v\u00e6re ett av verdens mest tillitsfulle og trygge folk<\/li>\n
  10. Den offentlige sektoren skal v\u00e6re blant de mest effektive og minst byr\u00e5kratiske i verden<\/li>\n<\/ol>\n

    I en norsk sammenheng ville m\u00e5lene kanskje bli andre, men med det samme overordnede m\u00e5l: \u00c5 skape et godt samfunn \u00e5 bo i for alle.<\/p>\n

    Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

    Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Om offentlige myndigheters fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 skape arbeidsplasser. Den 27.februar i \u00e5r inviterte n\u00e6rings- og handelsminister Trond Giske en gruppe av 20 yngre ledere til \u00e5 \u201ddele erfaringer og kunnskap om ulike utviklingstrekk for norsk n\u00e6ringsliv og n\u00e6ringsstruktur i et internasjonalt perspektiv\u201d. Gruppen skulle ikke komme med anbefalinger til strategier eller tiltak, men kun utveksle […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[62,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-HF","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2707"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2707"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2707\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2709,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2707\/revisions\/2709"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2707"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2707"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2707"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}