{"id":2662,"date":"2020-03-31T09:53:41","date_gmt":"2020-03-31T07:53:41","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2662"},"modified":"2020-03-31T09:53:41","modified_gmt":"2020-03-31T07:53:41","slug":"verdiskaping-i-koronaens-tid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/verdiskaping-i-koronaens-tid\/","title":{"rendered":"VERDISKAPING I KORONAENS TID"},"content":{"rendered":"

Dette er en kommentar til Regjeringens korona-tiltak.<\/p>\n

Kommentaren er sendt til Stavanger Aftenblad som debattinnlegg.<\/p>\n

Regjeringen la nylig ut en krisepakke for \u00e5 hjelpe n\u00e6ringslivet, og unng\u00e5 konkurser. Aftenbladet skrev at \u00abfris\u00f8rer, butikkeiere, treningssenter og tannleger opplever at pengene renner ut til faste kostnader, mens inntektene uteblir\u00bb. Dette skjer 2 uker etter at alle ansatte som er permittert, f\u00e5r full l\u00f8nn de f\u00f8rste 20 dagene. Bedriftene har tydeligvis sm\u00e5tt med reserver. \u00d8ystein Stray Spetalen har nok rett i at Norge har hatt et svakt n\u00e6ringsliv lenge, og at 70% av selskapene p\u00e5 Oslo B\u00f8rs er ul\u00f8nnsomme.<\/p>\n

Uten tvil vil mange bedrifter som stanser virksomheten, grunnet statlige p\u00e5legg eller mangel p\u00e5 oppdrag, f\u00e5 problem. Noen st\u00f8rre enn andre, og med konkurser. Da er det rimelig at Staten trer st\u00f8ttende til, i alle fall den norske stat som har r\u00e5d til det. Men det er heller ingen tvil om at noen n\u00e6ringer har st\u00f8rre betydning enn andre. Dersom krisen blir langvarig, er det spesielt viktig \u00e5 sikre at den verdiskapende del av n\u00e6ringslivet kan starte opp igjen. Helst umiddelbart, n\u00e5r det hele er over. Det gjelder i liten grad eksemplene ovenfor, men f\u00f8rst og fremst bedrifter som produserer matvarer, energi, transport, kommunikasjon samt andre n\u00f8dvendige varer. Det er disse bedriftene vi alle til syvende og sist lever av.<\/p>\n

Regjeringens krisetiltak har v\u00e6rt helt n\u00f8dvendige, men burde hatt en annen vinkling:<\/p>\n

    \n
  1. Norske permitteringsregler er gode, men full l\u00f8nn i starten var nok un\u00f8dvendig. N\u00e5r bankrenter senkes og aktivitetsmuligheter reduseres drastisk, burde det v\u00e6rt satt en \u00f8vre grense (f.eks.80%), f\u00f8r senere reduksjon til vanlige dagpenger. Skattene reduseres jo ogs\u00e5.<\/li>\n
  2. All registrert n\u00e6ringsvirksomhet som m\u00e5 redusere eller innstille virksomheten, b\u00f8r st\u00f8ttes etter like kriterier. St\u00f8tten kan baseres p\u00e5 permitteringsgrad, der full permittering gir st\u00f8rst kompensasjon (f.eks. 80%) av l\u00f8pende utgifter. Det antas at alle bedrifter vil holde virksomheten i gang basert p\u00e5 ettersp\u00f8rsel og salg. Stans for \u00e5 oppn\u00e5 profitt b\u00f8r v\u00e6re forbudt.<\/li>\n
  3. L\u00f8pende utgifter basert p\u00e5 ikke verdiskapende virksomhet, som f.eks. husleie, b\u00f8r midlertidig reduseres (med 50%), eventuelt ved lov.<\/li>\n<\/ol>\n

    Mange bedrifter vil, uten tvil,\u00a0 <\/span>g\u00e5 konkurs etter krisen. Mange sm\u00e5 bedrifter vil imidlertid kunne startes opp p\u00e5 nytt med sm\u00e5 ressurser, idet n\u00f8dvendig infrastruktur vil v\u00e6re intakt etter krisen. For annen virksomhet som m\u00e5 stanse, kan ny oppstart kreve store ressurser. I noen tilfelle m\u00e5 konkurs om mulig unng\u00e5s. For enkelte virksomheter, f.eks. flyselskap, kan det v\u00e6re en mulighet at Staten overtar driftsmidlene, og l\u00e5ner dem gradvis ut etter ny oppstart.<\/p>\n

    Det er rimelig \u00e5 anta at n\u00e6ringsstrukturen etter en langvarig krise vil endres vesentlig. Mye av dette vil v\u00e6re sunt, og bidra til et sterkere n\u00e6ringsliv. Det vil i feste rekke skje gjennom aktive gr\u00fcndere og gode rammebetingelser. Noen mener dette er en stor mulighet for \u00e5 skape et gr\u00f8nt skifte. Det er imidlertid et stort feilgrep \u00e5 satse p\u00e5 n\u00e6ringer som trenger subsidier for \u00e5 kunne leve. Med unntak av tidsbegrenset prosjektst\u00f8tte b\u00f8r all ny virksomhet baseres p\u00e5 egen l\u00f8nnsomhet. Det er mest fremtidsrettet og b\u00e6rekraftig. Myndighetenes oppgave er \u00e5 s\u00f8rge for gode rammebetingelser og en effektiv infrastruktur. P\u00e5 sikt b\u00f8r m\u00e5let v\u00e6re en langt mer balansert n\u00e6ringsstruktur en den som er blitt til i l\u00f8pet av de siste 10-\u00e5r.<\/p>\n

    Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

    Sivilingeni\u00f8r<\/p>\n

    Stavanger<\/p>\n

    \u00d8ystein Stray Spetalen i Debatten 19.mars:<\/p>\n

    .. de i Regjeringen er stort sett udugelige, og skulle aldri v\u00e6rt i n\u00e6ringslivet \u2026 de har aldri tatt en risiko \u2026<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Dette er en kommentar til Regjeringens korona-tiltak. Kommentaren er sendt til Stavanger Aftenblad som debattinnlegg. Regjeringen la nylig ut en krisepakke for \u00e5 hjelpe n\u00e6ringslivet, og unng\u00e5 konkurser. Aftenbladet skrev at \u00abfris\u00f8rer, butikkeiere, treningssenter og tannleger opplever at pengene renner ut til faste kostnader, mens inntektene uteblir\u00bb. Dette skjer 2 uker etter at alle ansatte […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[62,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-GW","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2662"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2664,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2662\/revisions\/2664"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2662"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2662"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2662"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}