{"id":2591,"date":"2020-03-07T09:50:03","date_gmt":"2020-03-07T08:50:03","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2591"},"modified":"2021-03-29T14:36:12","modified_gmt":"2021-03-29T12:36:12","slug":"tog-for-konkurransekraft","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/tog-for-konkurransekraft\/","title":{"rendered":"TOG FOR KONKURRANSEKRAFT"},"content":{"rendered":"

Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad 7.mars 2020<\/a>, under tittelen «Tog kan danke ut fly».<\/p>\n

Tittelen i Aftenbladet kamuflerer hovedbudskapet: \u00e5 legge forholdene til rette for et konkurransedyktig Norge, gjennom en ressurseffektivt infrastruktur. Nettutgaven har imidlertid en god tittel.<\/p>\n

**********<\/p>\n

Et nyord i 2019 var \u00abflyskam\u00bb, skapt av klimaaktivister som vil redusere flytrafikken, og gj\u00f8re det skamfullt \u00e5 fly.<\/p>\n

Om man er enig eller ikke i om flytrafikken har en klimaeffekt, er det udiskutabelt at flytrafikk er ressurskrevende. I gjennomsnitt brukes p\u00e5 en flyreise ca. 0,03 liter flybensin pr. passasjerkilometer. For en reise Stavanger-Oslo brukes ca. 15 liter pr. passasjer. En gjennomsnittsbil bruker rundt 30 liter bensin p\u00e5 den samme reisen. Det m\u00e5 alts\u00e5 v\u00e6re minst 2 personer i bilen for \u00e5 konkurrere med flyet, og det tar minst dobbelt s\u00e5 lang tid, n\u00e5r tid til og fra flyplassen tas med. Fly er derfor et bedre alternativ enn bilen. Tidsmessig gjelder det ogs\u00e5 om bilen er elektrisk.<\/p>\n

Fins det et bedre alternativ for middels lange reiser p\u00e5 land?<\/p>\n

Selskapet Norsk Bane har, assistert av tyske Deutsche Bahn, gjennomf\u00f8rt en rekke analyser av mulig innf\u00f8ring av h\u00f8yhastighets jernbane i S\u00f8r-Norge. Disse analysene (i hovedsak gjennomf\u00f8rt rundt 2010) viste at en h\u00f8yhastighets jernbane b\u00e5de var teknisk gjennomf\u00f8rbar og \u00f8konomisk. Men rapportene lagt i en skuff av dav\u00e6rende samferdselsminister Marit Arnstad, uten noen faglig basert begrunnelse. Det var et alvorlig mistak.<\/p>\n

Er h\u00f8yhastighets jernbane fortsatt et aktuelt alternativ?<\/p>\n

Basert p\u00e5 rapportene fra Norsk Bane er et h\u00f8yhastighets jernbanenett meget fordelaktig. Et nett som forbinder Stavanger, Bergen, Trondheim og \u00c5lesund med Oslo vil inneb\u00e6re en (dobbeltsporet) bane p\u00e5 i st\u00f8rrelsesorden 2000 km (se kartet). I motsetning til flyet, som sammenlignbart har 5 \u00abstoppested\u00bb (flyplassene), vil en slik jernbane, i tillegg til endestasjonene, kunne ha over 50 stopp p\u00e5 mellomliggende stasjoner. Stasjonene vil alle ligge n\u00e6rt tettbygde sentra. Reisetid fra Oslo til de nevnte byene er ca. 2,5 timer, og kortere til mellomliggende stasjoner.<\/p>\n

Det kan fastsl\u00e5s at tog tidsmessig er et klart bedre alternativ enn fly. Spesielt gjelder dette reisende med mellomstasjoner som utgangspunkt. Dette inneb\u00e6rer at arbeidsmarkedet utvides betraktelig, og kan bedre sv\u00e6rt mange bedrifters konkurransekraft.<\/p>\n

Kostnader for en (dobbeltsporet) jernbane er i st\u00f8rrelsesorden 4-500 millioner kroner\/km. En 2000 km dobbeltsporet jernbane vil i s\u00e5 fall koste rundt 1000 milliarder kroner.<\/p>\n

Dette er kostbart, men Norge er i den unike stilling at landet har r\u00e5d til det. 1000 milliarder kroner er i dag mindre enn 10% av Oljefondet.<\/p>\n

Et jernbanenett som antydet, kan gi en dramatisk bedret konkurransesituasjon for A\/S Norge, og samtidig bidra til \u00e5 oppfylle myndighetenes m\u00e5l om reduserte fossile utslipp. Med stor sannsynlighet vil det f\u00f8re til mindre biltrafikk, og en rekke vegutbygginger kan sl\u00f8yfes.<\/p>\n

Er s\u00e5 det skisserte nettet mulig \u00e5 gjennomf\u00f8re? Det hevdes at Kina bygger 1000 km jernbane i \u00e5ret. Da b\u00f8r det v\u00e6re mulig \u00e5 bygge 2000 km i Norge p\u00e5 10 \u00e5r, med utstrakt bruk av utenlandske entrepren\u00f8rer.<\/p>\n

Et slikt nett vil v\u00e6re en meget god bruk av det norske Oljefondet, til stor nytte for fremtidig n\u00e6ringsvirksomhet, og norske borgere.<\/p>\n

Det er fortsatt tid for et slikt prosjekt.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre
\nSivilingeni\u00f8r
\nStavanger<\/p>\n

*************<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Noen kilder:<\/b><\/div>\n
<\/div>\n
Norsk Bane med en rekke rapporter: http:\/\/www.norskbane.no<\/a><\/div>\n
<\/div>\n
Rapport fra Vegvesenet:<\/div>\n
https:\/\/www.vegvesen.no\/_attachment\/2664052\/binary\/1323043?fast_title=En+jernbane+for+framtiden.+Perspektiver+mot+2040.pdf<\/a><\/div>\n
<\/div>\n
Noen norske prosjekt (2015):<\/div>\n
https:\/\/www.tu.no\/artikler\/dette-er-de-ti-storste-jernbaneprosjektene-i-norge\/222395<\/a><\/div>\n
<\/div>\n
17 km dobbeltspor langs Mj\u00f8sa til 300 mill\/km (2015):<\/div>\n
http:\/\/www.eub.no\/nyheter\/ny-jernbane-langs-mjosa-koster-nesten-300000-kroner-per-meter<\/a><\/div>\n
<\/div>\n
Leder i Aftenbladet 4.mars:\u00a0https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/leder\/i\/1nbBBJ\/med-ryggen-mot-st<\/div>\n
<\/div>\n
https:\/\/www.abcnyheter.no\/nyheter\/politikk\/2019\/07\/06\/195591196\/flertallet-onsker-hoyhastighetstog-mellom-norske-storbyer<\/a><\/div>\n
<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad 7.mars 2020, under tittelen «Tog kan danke ut fly». Tittelen i Aftenbladet kamuflerer hovedbudskapet: \u00e5 legge forholdene til rette for et konkurransedyktig Norge, gjennom en ressurseffektivt infrastruktur. Nettutgaven har imidlertid en god tittel. ********** Et nyord i 2019 var \u00abflyskam\u00bb, skapt av klimaaktivister som vil redusere flytrafikken, og […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[62,63,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-FN","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2591"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2591"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2591\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3096,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2591\/revisions\/3096"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2591"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2591"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2591"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}