{"id":2563,"date":"2020-01-10T12:34:43","date_gmt":"2020-01-10T11:34:43","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2563"},"modified":"2020-01-20T14:40:14","modified_gmt":"2020-01-20T13:40:14","slug":"en-enestaende-mulighet-for-flere-kollektivreiser","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/en-enestaende-mulighet-for-flere-kollektivreiser\/","title":{"rendered":"Enest\u00e5ende mulighet for flere kollektivreiser"},"content":{"rendered":"
Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad den 11.januar 2020:<\/div>\n
https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/debatt\/i\/70Ma2K\/en-enestaende-mulighet-etter-flyplassbrannen<\/div>\n
<\/div>\n
Brannkatastrofen p\u00e5 Sola i januar 2020 var forh\u00e5pentlig en engangshendelse. Det er imidlertid nesten utrolig at parkeringshuset ikke var utstyrt med sprinkleranlegg, eller lett tilgjengelig brannslukkingsutstyr for slukking av en enkelt bilbrann. If\u00f8lge Aftenbladet 9.januar er det normalt over 3000 bilbranner i Norge. Med rundt 2 millioner biler, betyr det at det er 1,5 promilles sjanse for at din bil begynner \u00e5 brenne i\u00a0 l\u00f8pet av et \u00e5r.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
Ansvaret for brannen har uten tvil Avinor, som har utvist en stor mangel p\u00e5 risikoforst\u00e5else.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
Men brannen byr ogs\u00e5 p\u00e5 en enest\u00e5ende mulighet for \u00f8kt kollektivtrafikk p\u00e5 Nord-J\u00e6ren.\u00a0<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
Etter brannen m\u00e5 det forventes at det i lang tid vil bli parkeringsproblemer for alle bilister som skal til flyplassen. Med gjenreising av parkeringshuset kan det bli flere \u00e5r med trafikkproblem.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
Dette kan i stor grad l\u00f8ses p\u00e5 en enkel m\u00e5te:<\/span><\/div>\n
    \n
  1. Forleng tras\u00e9en for rute 2 og 3 helt frem til flyplassen, og \u00f8k frekvensen om n\u00f8dvendig.<\/span><\/li>\n
  2. Endre rute 42 (eller opprett ny rute) fra Sandnes slik at den tar raskeste veg fra Sandnes til flyplassen (uten un\u00f8dvendig sight-seeing).<\/span><\/li>\n
  3. Opprett eventuelle ny bussruter direkte til flyplassen fra lenger s\u00f8r p\u00e5 J\u00e6ren.<\/span><\/li>\n<\/ol>\n
    Dette forslaget til bedre kollektivtilbud p\u00e5 Nord-J\u00e6ren er tidligere foresl\u00e5tt direkte for Kolumbus og ledere i Rogaland fylke, men uten resultat.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    Dersom forslaget settes ut i livet raskt, kan det til og med hende at det ikke er n\u00f8dvendig \u00e5 bygge opp igjen det \u00f8delagte parkeringshuset, siden biltrafikken blir vesentlig redusert.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    En bi-effekt av forslaget vil selvsagt v\u00e6re at utslipp av eksos reduseres vesentlig, og gj\u00f8r det mulig \u00e5 realisere de urealistiske \u201cklimam\u00e5l\u201d som Stavanger kommune har vedtatt. Trafikken gjennom bomringene vil nok ogs\u00e5 minke, og det er kanskje ikke alle like glade for, selv om det er bra.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    Det er aldri s\u00e5 galt at det ikke er godt for noe \u2026.<\/span><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Dette innlegget ble publisert i Stavanger Aftenblad den 11.januar 2020: https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/debatt\/i\/70Ma2K\/en-enestaende-mulighet-etter-flyplassbrannen Brannkatastrofen p\u00e5 Sola i januar 2020 var forh\u00e5pentlig en engangshendelse. Det er imidlertid nesten utrolig at parkeringshuset ikke var utstyrt med sprinkleranlegg, eller lett tilgjengelig brannslukkingsutstyr for slukking av en enkelt bilbrann. If\u00f8lge Aftenbladet 9.januar er det normalt over 3000 bilbranner i Norge. Med […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-Fl","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2563"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2563"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2563\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2568,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2563\/revisions\/2568"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2563"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2563"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2563"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}