{"id":2435,"date":"2019-09-10T08:18:08","date_gmt":"2019-09-10T06:18:08","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2435"},"modified":"2019-10-29T15:46:53","modified_gmt":"2019-10-29T14:46:53","slug":"bompenger-og-parkeringsavgifter","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/bompenger-og-parkeringsavgifter\/","title":{"rendered":"Bompenger og parkeringsavgifter"},"content":{"rendered":"
Dette innlegge er sendt til Stavanger Aftenblad, men ikke publisert der.<\/div>\n
<\/div>\n
Innlegget er en kommentar til debatten i Aftenbladet om bruk av bompenger for \u00e5 redusere biltrafikken i sentrum av Stavanger (og andre byer). De samme argumentene kan imidlertid brukes for \u00e5 fjerne bompenger p\u00e5 alle hovedveier i Norge. Full finansiering av alle investeringer i samferdsel via Oljefondet vil v\u00e6re et viktig bidrag til \u00e5 gj\u00f8re norsk n\u00e6ringsliv mer konkurransedyktig. Et konkurransedyktig n\u00e6ringsliv er det eneste som p\u00e5 sikt vil sikre \u00a0at Norge vil v\u00e6re et velferdsamfunn. Da m\u00e5 kostnader, og l\u00f8nninger, tilpasses niv\u00e5et i v\u00e5re naboland.<\/div>\n
<\/div>\n
***********************<\/div>\n
<\/div>\n
Harald Birkevold sp\u00f8r i Aftenbladet 6.9<\/a> \u00abHvordan skal de ambisi\u00f8se klima- og trafikkm\u00e5lene skulle n\u00e5s n\u00e5r rushtidsavgiften fjernes? Trolig blir det svindyrt \u00e5 parkere\u00bb.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
At de m\u00e5l som er satt, vil bli vanskelig \u00e5 n\u00e5, er sikkert. Antakelig vil de ikke bli n\u00e5dd. Det skyldes en politikk uten forankring i realiteter. At klimatrusselen er ikke-eksisterende, og kun er et middel til \u00e5 oppn\u00e5 politisk makt, skal det ikke g\u00e5s videre inn p\u00e5 her.\u00a0<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
Bil-trafikken i sentrum av de fleste byer har uten tvil blitt for stor. Problemet er imidlertid ikke utslipp av CO2, men av partikler fra eksos, samt gatest\u00f8v som skapes av biltrafikken. Eksos-partikler blir det mindre og mindre av, grunnet bedre motorer, mens gate-st\u00f8v fra trafikken \u00f8ker med antall biler, fossile som elektriske. Det er derfor \u00f8nskelig \u00e5 redusere antall biler i bysentra. Det vil gi et langt bedre milj\u00f8 for folk som ferdes i byene. Utenfor byene er problemet lite.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
\u00c5 redusere bytrafikken gjennom r\u00e5dyre samferdselsprosjekt, delvis finansiert med bompenger, har v\u00e6rt et gigantisk feilgrep. Alle samferdselsprosjekt b\u00f8r finansieres fullt ut av det offentlige. De tjener alle, ikke bare bilistene. Norge er i den heldige situasjon at dette enkelt kan gjennomf\u00f8res ved bruk av Oljefondet. Dette er imidlertid en \u00abikke-sak\u00bb for politikere (og \u00f8konomer). Gjennomf\u00f8rte prosjekt m\u00e5 uansett betales. Og mange nye st\u00e5r for tur, som selvsagt i mange tilfelle kan gj\u00f8res biligere. S\u00e5 lenge Oljefondet ikke skal r\u00f8res, er bompenger eller \u00f8kt skatt den eneste l\u00f8sningen. Det gj\u00f8r norsk n\u00e6ringsliv mindre konkurransedyktig, og norske borgere f\u00e5r mindre \u00e5 rutte med.<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
En reduksjon av biltrafikken i sentrum kan imidlertid gjennomf\u00f8res effektivt, og langt rimeligere. Her er et forslag:<\/span><\/div>\n
<\/div>\n
    \n
  1. Bruk Oljefondet og fjern alle bomstasjoner umiddelbart.<\/span><\/li>\n
  2. Innf\u00f8r en kraftig \u00f8kning i parkeringsavgiftene i bysentra (dobling eller tre-dobling), lik for alle biler – ogs\u00e5 elektriske.<\/span><\/li>\n
  3. Bruk inntektene fra parkeringen til \u00e5 redusere kollektivsatsene p\u00e5 (elektriske) busser og tog.<\/span><\/li>\n<\/ol>\n
    <\/div>\n
    For \u00e5 hindre en uforholdsmessig stor belastning for n\u00e6ringsdrivende og bilister som har n\u00f8dvendige \u00e6rend i sentrum, kan eksempelvis den f\u00f8rste halve timen v\u00e6re gratis parkering.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    Dette forslaget vil gj\u00f8re det \u00absvindyrt\u00bb \u00e5 parkere, som Birkevold antyder. De aller fleste vil imidlertid ha et langt billigere alternativ – med buss eller tog. Totalt sett er denne l\u00f8sningen langt bedre for samfunnet.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    P\u00e5 sikt er en fornuftig bruk av Oljefondet – i Norge – den eneste m\u00e5ten \u00e5 sikre fremtidig velferd – og pensjoner.<\/span><\/div>\n
    <\/div>\n
    Ref:<\/div>\n
    Harald Birkevold i SA 6.9.2019<\/div>\n
    https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/kommentar\/i\/kJb7Xj\/Rush-nei-apner-for-svindyr-parkering<\/div>\n
    <\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Dette innlegge er sendt til Stavanger Aftenblad, men ikke publisert der. Innlegget er en kommentar til debatten i Aftenbladet om bruk av bompenger for \u00e5 redusere biltrafikken i sentrum av Stavanger (og andre byer). De samme argumentene kan imidlertid brukes for \u00e5 fjerne bompenger p\u00e5 alle hovedveier i Norge. Full finansiering av alle investeringer i […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-Dh","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2435"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2435"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2435\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2475,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2435\/revisions\/2475"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2435"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2435"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2435"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}