{"id":2297,"date":"2019-05-30T10:19:52","date_gmt":"2019-05-30T08:19:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2297"},"modified":"2019-05-30T10:24:18","modified_gmt":"2019-05-30T08:24:18","slug":"okt-kollektivtrafikk-pa-nord-jaeren","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/okt-kollektivtrafikk-pa-nord-jaeren\/","title":{"rendered":"\u00d8kt kollektivtrafikk p\u00e5 Nord-J\u00e6ren"},"content":{"rendered":"
\n

Dette er en kommentar til artikkel om skinneg\u00e5ende trafikk til Ullandhaug og Sola flyplass<\/a> i Stavanger Aftenblad 30.mai 2019.<\/p>\n

For de som \u00f8nsker \u00e5 \u00f8ke kollektivandelen p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, her er noen forslag som nesten uten kostnader vil \u00f8ke den betraktelig:<\/p>\n

Forslag 1:<\/p>\n

Forleng traseen for Kolumbus-buss nr. 2 og 3 helt frem til flyplassen. Hver av bussene vil f\u00e5 ca. 5 min lengre reisetid, men det vil gi mulighet for innbyggerne langs traseen, kanskje 2\/3 av alle p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, \u00e5 komme direkte frem til flyterminalen raskt og rimelig. Flyplassen er antakelig den st\u00f8rste enkeltdestinasjonen for trafikk i omr\u00e5det.<\/p>\n

Forslag 2:<\/p>\n

Innf\u00f8r drastisk \u00f8kte parkeringsavgifter i sentrale omr\u00e5der i perioden 0600 til 1800. Benytt inntektene til \u00e5 redusere pris p\u00e5 kollektivreiser.<\/p>\n

Forslag 3:<\/p>\n

Fjern alle fordeler for og st\u00f8tte til el-biler (som kommune og fylke bestemmer over).<\/p>\n<\/div>\n

\n
\n