{"id":2262,"date":"2010-12-02T17:11:26","date_gmt":"2010-12-02T16:11:26","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2262"},"modified":"2019-05-11T17:12:37","modified_gmt":"2019-05-11T15:12:37","slug":"er-midtstilt-kollektivfelt-vel-gjennomtenkt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/er-midtstilt-kollektivfelt-vel-gjennomtenkt\/","title":{"rendered":"Er midtstilt kollektivfelt vel gjennomtenkt?"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 2.12.2010<\/p>\n

If\u00f8lge Aftenbladet 27.11 skal det nye kollektivfeltet som n\u00e5 er under bygging mellom Hillev\u00e5g og Mariero v\u00e6re midtstilt. Det vil si at bussene skal kj\u00f8re i de to midtfeltene, mens det er foresl\u00e5tt at all annen trafikk (ogs\u00e5 drosjer, elbiler etc) skal kj\u00f8re i de to ytterfeltene n\u00e6rmest fortauene. Dette for \u00e5 forberede seg p\u00e5 en eventuell bybane en gang i fremtiden.<\/p>\n

Forslaget inneb\u00e6rer at busspassasjerene m\u00e5 krysse det alminnelige (og mest trafikkerte) kj\u00f8refeltet for \u00e5 komme til p\u00e5stigningsomr\u00e5det for bussen. P\u00e5stigningen vil videre skje p\u00e5 bussenes venstre side, og ikke som n\u00e5 p\u00e5 h\u00f8yre side.<\/p>\n

I den forbindelse er det to sp\u00f8rsm\u00e5l som melder seg (og som ikke var besvart i Aftenbladets artikkel):<\/p>\n

    \n
  1. Hvor mange personskader er det regnet med vil skje \u00e5rlig i forbindelse med at mange passasjerer (helt sikkert) vil krysse en til dels sterkt trafikkert vegbane utenfor oppmerkede gangfelt?<\/li>\n
  2. Ingen busser har i dag d\u00f8rer for p\u00e5stigning p\u00e5 venstre side. Er det forutsatt at samtlige busser, eller i alle fall de som kj\u00f8rer langs RV44, skal ombygges?<\/li>\n<\/ol>\n

    Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

    Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Stavanger Aftenblad 2.12.2010 If\u00f8lge Aftenbladet 27.11 skal det nye kollektivfeltet som n\u00e5 er under bygging mellom Hillev\u00e5g og Mariero v\u00e6re midtstilt. Det vil si at bussene skal kj\u00f8re i de to midtfeltene, mens det er foresl\u00e5tt at all annen trafikk (ogs\u00e5 drosjer, elbiler etc) skal kj\u00f8re i de to ytterfeltene n\u00e6rmest fortauene. Dette for \u00e5 […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-Au","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2262"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2262"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2262\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2264,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2262\/revisions\/2264"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2262"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2262"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2262"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}