{"id":2256,"date":"2011-10-04T16:26:05","date_gmt":"2011-10-04T14:26:05","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2256"},"modified":"2019-05-11T16:27:26","modified_gmt":"2019-05-11T14:27:26","slug":"metro-kan-ikke-male-seg-med-togbuss","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/metro-kan-ikke-male-seg-med-togbuss\/","title":{"rendered":"Metro kan ikke m\u00e5le seg med Tog+Buss"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 4.10.2011<\/p>\n

Sjefredakt\u00f8r Tom Hetland sp\u00f8r i Aftenbla- det fredag 30.9 om l\u00f8sningen for Bybanen ligger under jorda, dvs. en metro. Det er nok liten tvil om at dette er et noks\u00e5 d\u00f8d- f\u00f8dt forslag, selv om ideen om en ringbane via sykehuset og universitetet p\u00e5 Ulland- haug i kombinasjon med dobbeltsporet kan ha litt for seg.<\/p>\n

Men uansett hvordan man vrir og vren- ger p\u00e5 det, vil hovedtrafikken ogs\u00e5 i frem- tiden g\u00e5 langs aksen Stavanger\u2013Sandnes, for biler p\u00e5 Motorveien og Rv 44, og for an- dre passasjerer med buss langs Rv 44 eller p\u00e5 dobbeltsporet. Konseptvalgutredningen (KVU) for transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren vi- ser dette med all tydelighet. Fremtidig tra- fikk\u00f8kning vil, i tillegg til langs disse trasee- ne, hovedsaklig skje \u00f8st for Sandnes, langs J\u00e6rbanen s\u00f8r for Sandnes og fra Stavanger sentrum mot nord\/nord\u00f8st. Disse nye ho- ved\u00e5rene kan eventuelt enkelt kobles opp mot det eksisterende dobbeltsporet, med \u00f8nsket transportmiddel, fra henholdsvis Sandnes og Stavanger stasjon. I f\u00f8rste om- gang m\u00e5 de uansett betjenes med busser.<\/p>\n

Det tredje alternativ<\/p>\n

Hetland p\u00e5peker to svake sider ved konsep- tene for b\u00e5de Bybane og bussveg:<\/p>\n

hh1. At de ikke utl\u00f8ser ny trafikk, dvs. at<\/p>\n

det ikke \u00e5pner for nye trafikk\u00e5rer.<\/p>\n

hh2. At de begge g\u00e5r for langsomt.<\/p>\n

Begge disse svakhetene kan noks\u00e5 enkelt unng\u00e5s med et tredje alternativ, som i til- legg nesten ikke koster noe sammenlignet med de andre alternativene: Tog+Buss. Det g\u00e5r enkelt og greit ut p\u00e5 \u00e5 utnytte det eksis- terende dobbeltsporet optimalt ved bruk av matebusser til togets stoppesteder. Om an- tall stoppesteder etter hvert ble \u00f8kt med to til, ett p\u00e5 nordre J\u00e5tt\u00e5v\u00e5gen og ett p\u00e5 Lura, vil alternativet bli endra bedre. Alternativet kan om \u00f8nskelig startes umiddelbart, men noen av matebussene vil ha behov for egne bussfelt for \u00e5 fungere godt.<\/p>\n

Ullandhaug og flyplassen<\/p>\n

Tog+Buss vil umiddelbart \u00e5pne for nye tra- fikk\u00e5rer:<\/p>\n

Til sykehuset, Universitetet og Stavanger innovasjonspark (iPark) vil det ta hhv. ca. 3, 8 og 10 minutter fra Paradis stasjon. Fra Stavanger og Sandnes til Paradis tar det til- svarende hhv. 2 og 15 minutter med toget. For alle som enkelt kan ta en sunn spaser- tur til jernbanestasjonen, vil dette antalig v\u00e6re et bedre alternativ enn bil. Det forut- settes at matebussene har samme hyppig- het som toget og er synkronisert slik at ven- tetiden blir minimal.<\/p>\n

Sola flyplass vil tilsvarende kunne n\u00e5s fra Gausel stasjon p\u00e5 12\u201315 minutter, og reiseti- den fra stasjonene i Stavanger og Sandnes er hhv. 11 og 7 minutter. Det er med andre ord mulig \u00e5 komme til flyplassen p\u00e5 mellom 20 og 25 minutter, forutsatt at flaskehalse- ne p\u00e5 Forusbeen blir fjernet.<\/p>\n

Frekvens, punktlighet, pris<\/p>\n

\u00c5 f\u00e5 de reisende til virkelig \u00e5 benytte Tog+Buss vil selvsagt v\u00e6re en liten utfor- dring. Som kjent er gamle vaner vonde \u00e5 vende. Men med tilstrekkelig h\u00f8y frekvens, god punktlighet og en rimelig billettpris, skulle det ikke v\u00e6re s\u00e5 vanskelig. Vel og merke dersom viljen er til stede.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 4.10.2011 Sjefredakt\u00f8r Tom Hetland sp\u00f8r i Aftenbla- det fredag 30.9 om l\u00f8sningen for Bybanen ligger under jorda, dvs. en metro. Det er nok liten tvil om at dette er et noks\u00e5 d\u00f8d- f\u00f8dt forslag, selv om ideen om en ringbane via sykehuset og universitetet p\u00e5 Ulland- haug i kombinasjon med dobbeltsporet kan ha […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-Ao","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2256"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2256"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2256\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2258,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2256\/revisions\/2258"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2256"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2256"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2256"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}