{"id":2250,"date":"2011-07-04T16:21:52","date_gmt":"2011-07-04T14:21:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2250"},"modified":"2019-05-11T16:23:37","modified_gmt":"2019-05-11T14:23:37","slug":"en-fornuftig-stopp","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/en-fornuftig-stopp\/","title":{"rendered":"En fornuftig stopp"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 4.7.2011<\/p>\n

Om jordvern og samferdsel.<\/p>\n

Aftenbladet meldte den 24.juni at Sandnes-politikerne truer med \u00e5 legge planene for utbygging av Vatneli d\u00f8de, etter at fylkesmannen ikke vil frigi hele Vatneli for utbygging. Dermed blir det stopp for en bydel med 50.000 innbyggere.\u00a0<\/span><\/p>\n

Med stor sannsynlighet er det fylkesmannen som her representerer den sunne fornuft. \u00c5 anlegge en stor norsk by i et flott jordbruksomr\u00e5de er ikke noe annet enn galemattias, i alle fall ikke n\u00e5r alternativene er mye bedre.<\/p>\n

Alternativet i dette tilfellet er \u00e5 bygge den nye byen p\u00e5 \u00f8stsiden av Gandsfjorden, mellom Sandnes og Dale, og kanskje enda lengre nordover. Her kan det bygges ut et stort antall boliger, hovedsaklig p\u00e5 fjellgrunn som er lite eller helt uegnet for jordbruk. Tomtene vil f\u00e5 en storslagen utsikt mot vest. Langs fjorden kan det ogs\u00e5 p\u00e5 utvalgte steder anlegges milj\u00f8vennlige industriomr\u00e5der, f.eks. ved at deler av anleggene sprenges inn i fjellet.<\/p>\n

Dersom dette kombineres med ei bro over Gandsfjorden, vil et stort antall mennesker f\u00e5 en meget enkel og raskt tilgang til hele Nord-J\u00e6ren. Det gjelder ogs\u00e5 de som allerede i dag er avhengige av \u00e5 kj\u00f8re gjennom Sandnes for \u00e5 komme dit.<\/p>\n

En enda bedre l\u00f8sning er \u00e5 kombinere dette med ei bro over H\u00f8gsfjorden, og derved slippe den lange tunnelen i det n\u00e5v\u00e6rende Ryfast-prosjektet. Etter den siste brannen i en undersj\u00f8isk tunnel, Oslofjordtunnelen, er det nok enda flere som vil kvi seg for \u00e5 kj\u00f8re gjennom slike tunneler. Lange undersj\u00f8iske tunneler b\u00f8r heretter ikke bygges uten meget omfattende (og dermed dyre) sikkerhetstiltak. Det vil det kun v\u00e6re tunneler med stor trafikk som kan b\u00e6re kostnadene ved. Her i distriktet er det antakelig kun Rogfast som kan t\u00e5le de ekstrakostnadene som skal til. Ryfast vil ha et altfor lite trafikkgrunnlag, og er heller ikke av regional strategisk betydning, som Rogfast er. Dessuten vil med stor sannsynlighet begge broene, over Gandsfjorden og H\u00f8gsfjorden, kunne bygges for rundt 2\/3 av kostnadene ved Ryfast-tunnelen. Prototypen for begge broene er for tiden under bygging over Hardangerfjorden. Dersom det antas at det foretningsmessige og industrielle tyngdepunktet for Nord-J\u00e6ren i \u00f8kende grad vil v\u00e6re p\u00e5 Forus eller lengre s\u00f8r, er det ingen grunn til \u00e5 tvinge trafikken fra Ryfylke gjennom Stavanger.<\/p>\n

Et tredje steg, som gjerne kan komme f\u00f8rst, er \u00e5 anlegge et stoppested for J\u00e6rbanen (dobbeltsporet) p\u00e5 Lura, i n\u00e6rheten av landfallet for broa over Gandsfjorden. Dette vil i tillegg gj\u00f8re det meget enkelt for sv\u00e6rt mange \u00e5 komme til den nye badestranda i Lura-vika, som\u00a0 <\/span>det ser ut som politikere i b\u00e5de Sandnes og Stavanger applauderer for.<\/p>\n

Det er p\u00e5 tide at noen \u00e5pner opp for muligheter og l\u00f8sninger som er langt bedre enn de n\u00e5v\u00e6rende politikere, og planleggere, har lagt opp til, og tilsynelatende sverger til.<\/p>\n

Velgerne har muligheten ved kommende kommune- og fylkesvalg. Der det er mulig, b\u00f8r velgerne s\u00f8rge for \u00e5 stryke s\u00e5 mange politikere som mulig som de er uenige med.<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 4.7.2011 Om jordvern og samferdsel. Aftenbladet meldte den 24.juni at Sandnes-politikerne truer med \u00e5 legge planene for utbygging av Vatneli d\u00f8de, etter at fylkesmannen ikke vil frigi hele Vatneli for utbygging. Dermed blir det stopp for en bydel med 50.000 innbyggere.\u00a0 Med stor sannsynlighet er det fylkesmannen som her representerer den sunne fornuft. […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[63,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-Ai","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2250"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2250"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2250\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2252,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2250\/revisions\/2252"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2250"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2250"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2250"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}