{"id":2241,"date":"2011-08-23T16:16:29","date_gmt":"2011-08-23T14:16:29","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2241"},"modified":"2019-05-11T16:17:33","modified_gmt":"2019-05-11T14:17:33","slug":"ikke-bybane","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/ikke-bybane\/","title":{"rendered":"Ikke Bybane!"},"content":{"rendered":"
Stavanger Aftenblad 23.8.2011<\/p>\n
Om ny bybane i Stavanger<\/p>\n
Rune Kloster Tvedt fra SV fors\u00f8ker i Aftenbladet den 17.august \u00e5 forsvare at Bybanen er det beste alternativet for en langsiktig utvikling av kollektivtrafikken p\u00e5 Nord-J\u00e6ren. Han tar for seg 4 p\u00e5stander, og hevder at<\/p>\n
I rapporten TOG+BUSS er det dokumentert at optimalisert bruk av J\u00e6rbanen kombinert med matebusser<\/p>\n
De store partiene i fylket, og noen offentlige etater, har mottatt rapporten, og kan lese begrunnelsene der. Det ville v\u00e6rt interessant \u00e5 se om noen kan im\u00f8teg\u00e5 disse konklusjonene med konkrete tall, og ikke bare politiske talem\u00e5ter. Til de p\u00e5standene Kloster Tvedt tar for seg, kan det kort kommenteres f\u00f8lgende.\u00a0<\/span><\/p>\n At Bybanen er et pengesluk dersom den ikke er n\u00f8dvendig, er antakelig ingen uenige i. Ettersom f\u00f8rste trinn i bygging av en Bybane er omtrent identisk med J\u00e6rbanen, kan dette fastsl\u00e5s. Selv om en Bybane ligger litt lengre fra Gandsfjorden enn J\u00e6rbanen, vil h\u00f8yst sannsynlig ogs\u00e5 den v\u00e6re avhengig av matebusser for \u00e5 f\u00e5 et h\u00f8yt passasjerantall. Da er forskjellen mellom Bybanen og J\u00e6rbanen minimal. I begge tilfellene m\u00e5 matebussene ha samme hyppighet som toget\/Bybanen, og det vil v\u00e6re\u00a0 <\/span>lite eller intet behov for store busser.<\/p>\n At krav om KVU har vanskeliggjort planleggingen av Bybanen kan vi ta med stor ro. At politiske beslutninger blir stilt under en faglig lupe er ikke annet enn riktig.\u00a0<\/span><\/p>\n Det hevdes at Bybanen vil bidra til en bedre langsiktig utvikling og fortetting langs noen hovedkollektivakser. Det vil selvsagt TOG+BUSS ogs\u00e5 gj\u00f8re, bare langt raskere, fordi det vil v\u00e6re tilgjengelig st\u00f8rre \u00f8konomiske ressurser tidligere. Dessuten vil det, om \u00f8nskelig, v\u00e6re mulig \u00e5 sette i gang jernbaner (tog eller Bybane) fra jernbanestasjonene i Stavanger og Sandnes, eventuelt ogs\u00e5 Gausel, n\u00e5r som helst.<\/p>\n At Bybanen er et bedre milj\u00f8alternativ enn TOG+BUSS er helt galt. J\u00e6rbanen er allerede elektrifisert, og antakelig mer milj\u00f8vennlig enn Bybanen noen gang kan bli. Matebussene kan n\u00e5r som helst gj\u00f8res elektriske. Den nylig innf\u00f8rte ringruten i Stavanger sentrum, Nullen, burde forresten v\u00e6rt elektrisk fra f\u00f8rste dag.<\/p>\n At pengene som spares ved ikke \u00e5 beslutte bygging av Bybanen vil bedre mulighetene for Rogfast og et landfast Ryfylke er det liten tvil om. Ryfast b\u00f8r imidlertid byttes ut med broer, f\u00f8rst over Gandsjorden og deretter over H\u00f8gsfjorden.<\/p>\n Men f\u00f8rst og fremst vil et nei til Bybane gj\u00f8re det lettere \u00e5 bedre kollektivtilbudet p\u00e5 Nord-J\u00e6ren utenom aksen Stavanger-Sandnes-Egersund.<\/p>\n Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre<\/p>\n Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Stavanger Aftenblad 23.8.2011 Om ny bybane i Stavanger Rune Kloster Tvedt fra SV fors\u00f8ker i Aftenbladet den 17.august \u00e5 forsvare at Bybanen er det beste alternativet for en langsiktig utvikling av kollektivtrafikken p\u00e5 Nord-J\u00e6ren. Han tar for seg 4 p\u00e5stander, og hevder at Bybanen ikke er et pengesluk krav om konseptvalgutredning (KVU) har vanskeliggjort planleggingen […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-A9","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2241"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2241"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2241\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2243,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2241\/revisions\/2243"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2241"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2241"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2241"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}