{"id":2232,"date":"2011-11-28T16:09:42","date_gmt":"2011-11-28T15:09:42","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2232"},"modified":"2019-05-11T16:11:05","modified_gmt":"2019-05-11T14:11:05","slug":"ja-legg-ned-dobbeltsporet","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/ja-legg-ned-dobbeltsporet\/","title":{"rendered":"Ja, legg ned dobbeltsporet"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 28.11.2011<\/p>\n

21. april i fjor stilte undertegnede f\u00f8l- gende sp\u00f8rsm\u00e5l p\u00e5 debattsidene i Af- tenbladet: Skal dobbeltsporet nedlegges?<\/p>\n

Det synes n\u00e5 som svaret er klart: Dobbeltsporet b\u00f8r nedlegges.<\/p>\n

Forkjemperne for Bybanen st\u00e5r ub\u00f8nnh\u00f8rlig p\u00e5 sitt. Motargumente- ne preller av, uten \u00e5 bli motsagt p\u00e5 en saklig m\u00e5te. De \u00f8nsker et nytt trikke- spor mer eller mindre parallelt med dobbeltsporet, for et fremkomstmid- del som vil bruke mer enn dobbelt s\u00e5 lang tid mellom sentrum i Stavanger og sentrum i Sandnes som toget p\u00e5 dobbeltsporet. Ikke nok med det, for f\u00f8rste fase skal det brukes 6 milliarder (un\u00f8dvendige) kroner til et prosjekt som antakelig tidligst vil bli realisert i 2019\/2020.<\/p>\n

I Aftenbladet sist fredag, 25.11, kommer samferdselssjefen i Rogaland, Gunnar Eiterjord, i samarbeid med Sintef i Trondheim, med et nytt forslag: Direktebusser uten omstigning mellom Stavanger og Sandnes. Denne l\u00f8sningen har tilsynelaten- de som forutsetning at det bygges to ekstra felt p\u00e5 motorvegen forbeholdt kollektivtrafikk. I avisartikkelen sies det klokelig nok ingenting om n\u00e5r dette eventuelt skal kunne realiseres, men prislappen er visstnok mindre enn 3 milliarder kroner. Det sies hel- ler ikke noe om reisetider. Forslaget er riktignok ikke ferdig utredet og skal bearbeides videre frem til neste \u00e5r. I mellomtiden fortsetter nok bilk\u00f8ene \u00e5 \u00f8ke jevnt og trutt. I lang tid, om forslaget blir vedtatt.<\/p>\n

Dobbeltsporet er nevnt i artikkelen i Aftenbladet, men n\u00e6rmest i en biset- ning. Undertegnede har ved flere an- ledninger p\u00e5pekt at dobbeltsporet, i kombinasjon med matebusser i n\u00e6r- omr\u00e5det rundt dobbeltsporets stasjo- ner, med minimale kostnader har ka- pasitet til \u00e5 ta unna all persontrafikk langs aksen Stavanger\u2013Sandnes, og videre s\u00f8rover langs J\u00e6rbanen. Anta- kelig i all fremtid. I tillegg kan denne l\u00f8sningen settes ut i livet i l\u00f8pet av m\u00e5- neder. Det er utarbeidet en rapport om dette, som er sendt til flere offentlige instanser og politikere i omr\u00e5det. Med ett unntak, uten respons.<\/p>\n

Det er tydelig at mange, politikere og offentlige ansatte, ikke vurderer dobbeltsporet som et bidrag til l\u00f8s- ning for kollektivtrafikken p\u00e5 Nord- J\u00e6ren. Ved \u00e5 utnytte dobbeltsporet kunne imidlertid offentlige midler blitt benyttet til i langt st\u00f8rre grad \u00e5 bedre kollektivtilbudet utenom aksen Stavanger\u2013Sandnes.<\/p>\n

Man kan saktens lure p\u00e5 om politi- kere og offentlige ansatte fortsatt le- ver i den tro at reglene fra den gamle embedsmannsstaten fortsatt gjelder: Den Gud gir et embete, gir han ogs\u00e5 forstand.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 28.11.2011 21. april i fjor stilte undertegnede f\u00f8l- gende sp\u00f8rsm\u00e5l p\u00e5 debattsidene i Af- tenbladet: Skal dobbeltsporet nedlegges? Det synes n\u00e5 som svaret er klart: Dobbeltsporet b\u00f8r nedlegges. Forkjemperne for Bybanen st\u00e5r ub\u00f8nnh\u00f8rlig p\u00e5 sitt. Motargumente- ne preller av, uten \u00e5 bli motsagt p\u00e5 en saklig m\u00e5te. De \u00f8nsker et nytt trikke- spor […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-A0","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2232"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2232"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2232\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2234,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2232\/revisions\/2234"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2232"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2232"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2232"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}