{"id":2220,"date":"2012-06-07T16:02:23","date_gmt":"2012-06-07T14:02:23","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2220"},"modified":"2019-05-11T16:03:08","modified_gmt":"2019-05-11T14:03:08","slug":"togbuss-kan-startes-straks","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/togbuss-kan-startes-straks\/","title":{"rendered":"Tog+Buss kan startes straks"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 7.6.2012<\/p>\n

Nina S\u00e6dberg skriver i Aftenbladet 1.6 at det er feil at Tog+Buss kan implementeres umiddelbart med sm\u00e5 tilleggskostnader, men gj\u00f8r ikke noe fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 tilbakevise noen argument. Hun skriver at Tog+Buss vil f\u00f8re til flere busser i Stavanger (og Sandnes) sentrum, men overser fullstendig at ved \u00e5 \u00f8ke belegget p\u00e5 J\u00e6rbanen (kapasitetsutnyttelse mindre enn 20%) vil det bli langt f\u00e6rre biler i sentrum, og dermed bedre plass. Det vil heller ikke bli mange flere busser. Nye bussruter foresl\u00e5s kun opprettet til og fra togstasjonene mellom Stavanger og Sandnes, og vil i liten grad belaste fylkesvei 44. At en eventuell bybane ogs\u00e5 vil ha behov for matebusser, nevnes ikke med ett ord. Inkludert matebusser vil J\u00e6rbanen f\u00e5 langt flere stoppesteder enn de 25 Bybanen planlegger.\u00a0<\/span><\/p>\n

\u00a0<\/span><\/p>\n

Marius Corneliussen fra AUF har et innlegg den 29.mai om at \u00abvi trenger Busway n\u00e5\u00bb. Det er besynderlig, men ikke uventet, at en politiker skriver en lang artikkel om kollektivtrafikken p\u00e5 Nord-J\u00e6ren uten \u00e5 nevne J\u00e6rbanen med ett ord. Han er ikke den eneste, og tanken om bevisste fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 glemme dobbeltsporet er snublende n\u00e6r. Sammen med buss har J\u00e6rbanen\/dobbeltsporet overlegent st\u00f8rst passasjerkapasitet mellom Stavanger og Sandnes, og videre s\u00f8rover p\u00e5 J\u00e6ren.<\/p>\n

I motsetning til de politisk popul\u00e6re alternativene for kollektivtrafikken i Stavanger-omr\u00e5det, Bybanen og Busway, kan en starte implementering av Tog+Buss straks, og til lavere kostnader enn de andre alternativene. Her er en 10-punkts plan for dette:<\/p>\n

    \n
  1. 1. Start matebusser, med samme frekvens som toget, til og fra tett bebodde omr\u00e5der langs dobbeltsporet.\u00a0<\/span><\/li>\n<\/ol>\n
      \n
    1. 2. \u00d8k frekvensen p\u00e5 toget til 10 minutter i rush-tiden, 20 minutter ellers.<\/li>\n
    2. 3. Fjern kritiske flaskehalser for busstrafikk. I tillegg til p\u00e5 Fv44 vil dette si i Kannikbakken og Ullandhaugvegen, samt Forusbeen. Steng eventuelt veier med alternative ruter for biler.<\/li>\n
    3. 4. Legg ned bussrutene 1 og 3 langs Fv44, men behold rute nr. 2.\u00a0<\/span><\/li>\n<\/ol>\n
        \n
      1. 5. Start matebuss mellom flyplassen og Gausel stasjon, med stopp p\u00e5 F\u00f8rus \u00d8st\/Vest og i Solakrossen.<\/li>\n
      2. 6. Togstasjon p\u00e5 Lura, senere p\u00e5 J\u00e5tt\u00e5 nord.<\/li>\n
      3. 7. Toglinje mellom Gausel stasjon til flyplassen, via Forus \u00d8st\/Forus Vest.<\/li>\n
      4. 8. Toglinje mellom Sandnes\/Ganddal og \u00c5lg\u00e5rd via Bogafjell\/H\u00e5bafjell (\u00c5lg\u00e5rdsbanen).<\/li>\n
      5. 9. Overf\u00f8r ansvar for drift av toglinjen mellom Stavanger og Egersund til Kolombus for bedre samordning.<\/li>\n
      6. 10. S\u00f8rg kontinuerlig for at \u00f8vrige deler av Nord-J\u00e6ren f\u00e5r et bedre kollektivtilbud.<\/li>\n<\/ol>\n

        Med unntak av \u00e5 fjerne flaskehalser p\u00e5 vegene (m\u00e5 uansett gj\u00f8res) og eventuelle nye toglinjer, krever ingen av disse tiltakene spesielt h\u00f8ye investeringer, og de kan iverksettes umiddelbart.<\/p>\n

        Ulempen med Tog+Buss er at flere passasjerer m\u00e5 skifte transportmiddel en eller to ganger. Med hyppige avganger, slik at ventetiden reduseres, er dette imidlertid ingen stor ulempe. Slike bytter er helt vanlige i store byer med godt utbygde transportsystem, som f.eks. London og Paris. Dessuten vil ingen ta skade av en spaserturer for \u00e5 spare et bytte.<\/p>\n

        Forh\u00e5pentlig vil ikke politikerne i Rogaland gj\u00f8re enda en feilprioritering innen samferdsel, n\u00e5 som Ryfast ser ut til \u00e5 bli besluttet.<\/p>\n

        Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre\u00a0<\/span><\/p>\n

        Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

        Stavanger Aftenblad 7.6.2012 Nina S\u00e6dberg skriver i Aftenbladet 1.6 at det er feil at Tog+Buss kan implementeres umiddelbart med sm\u00e5 tilleggskostnader, men gj\u00f8r ikke noe fors\u00f8k p\u00e5 \u00e5 tilbakevise noen argument. Hun skriver at Tog+Buss vil f\u00f8re til flere busser i Stavanger (og Sandnes) sentrum, men overser fullstendig at ved \u00e5 \u00f8ke belegget p\u00e5 J\u00e6rbanen […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[1],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zO","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2220"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2220"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2220\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2222,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2220\/revisions\/2222"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2220"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2220"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2220"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}