{"id":2217,"date":"2012-06-18T16:00:06","date_gmt":"2012-06-18T14:00:06","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2217"},"modified":"2019-05-11T16:01:40","modified_gmt":"2019-05-11T14:01:40","slug":"bloff-om-elbiler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/bloff-om-elbiler\/","title":{"rendered":"Bl\u00f8ff om elbiler?"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 18.6.2012<\/p>\n

Den 12.juni hadde Aftenbladet et stort oppslag om bruk av elbiler i Stavanger: \u00abElbil dankar ut buss og bane\u00bb, med referanse til uttalelser av Gottfried Heinzerling ved IRIS. Han sa videre at \u00abom politikarane vil ha ein rask klimaeffekt, b\u00f8r dei heller satse p\u00e5 ei omlegging fr\u00e5 bensin- og dieselbilar til elbil enn \u00e5 styrke kollektivtrafikken\u00bb. Det er selvsagt relativt hva som menes med \u00abrask\u00bb, men den f\u00f8rste milepelen i den nylig fremlagte klimameldingen er 2020, alts\u00e5 om 8 \u00e5r. Heizerling utfordres herved til \u00e5 ansl\u00e5 hvor stor reduksjon i utslippene (av CO2) det kan regnes med innen 2020 dersom hans r\u00e5d f\u00f8lges. Han bes ogs\u00e5 angi hvor mange bensin- og dieselbiler som i s\u00e5 fall m\u00e5 erstattes av elbiler, og om dette anses realistisk.<\/p>\n

Hvorvidt elbiler er s\u00e5 milj\u00f8vennlige som mange tror, kan det nok stilles sp\u00f8rsm\u00e5lstegn ved. At det vil redusere st\u00f8vplager i tettbygde str\u00f8k, er det ingen tvil om. Men om verdens utslipp av CO2 vil g\u00e5 ned med det f\u00f8rste ved bruk av elbiler, er det langt st\u00f8rre tvil om. Teknisk Ukeblad publiserte 28.mai uttalelser av professor Hans Peter Lenz ved det tyske Karlsruher Institut f\u00fcr Technik om elbiler kontra bensin- og dieselbiler i Tyskland. En Mercedes C-klasse, med et bensin\/diesel-forbuk p\u00e5 0,85\/0,62 liter per 10 km ble sammenlignet med en elbil. Professorens konklusjon er at elbilen har 1,6 ganger s\u00e5 mye CO2-utslipp som bensin-\/dieselbilen. En hovedgrunn til dette er at elektrisitet i Tyskland fortsatt produseres hovedsaklig fra kull og naturgass. Men s\u00e5 lenge overskudd av norsk vannkraft kan eksporteres, slik at behov for kraft fra fossile brensler reduseres, gjelder egentlig det samme for Norge. Det er her heller ikke tatt hensyn til at det idag kan kj\u00f8pes bensin- og dieselbiler med forbruk ned mot 0,3 liter per 10 km, mindre enn halvparten av en Mercedes C-modell, og det er disse bilene som best kan sammenlignes med en elbil i st\u00f8rrelse og kj\u00f8rekomfort.<\/p>\n

P\u00e5 sikt er det liten tvil om at elbilene kommer, men i flere 10-\u00e5r vil de ha mer betydning for \u00e5 redusere luftforurensninger i store byer enn som klimatiltak. I Stavanger vil de derfor v\u00e6re un\u00f8dvendige i lang tid fremover.<\/p>\n

Det er nok liten tvil om at det eneste som kan redusere utslipp av CO2 i Stavanger-omr\u00e5det p\u00e5 kort sikt, er at flere benytter seg av eksisterende kollektivtilbud. Hvordan dette kan implementeres raskt, er et hovedsp\u00f8rsm\u00e5l, men det fins svar.<\/p>\n

En liten \u00f8konomibetraktning helt til slutt. En bil nummer 2 koster fra 20.000 til 50.000 kroner pr. \u00e5r, avhengig av alder og type. Periodekort med buss i et \u00e5r koster ca. 6000 kroner, og med Kombikortet kan endatil opptil 5 personer reise p\u00e5 kveldstid og i helgene. Det er derfor her potensielt store besparelser for en familie, men i rike Stavanger betyr kanskje ikke det noe?<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 18.6.2012 Den 12.juni hadde Aftenbladet et stort oppslag om bruk av elbiler i Stavanger: \u00abElbil dankar ut buss og bane\u00bb, med referanse til uttalelser av Gottfried Heinzerling ved IRIS. Han sa videre at \u00abom politikarane vil ha ein rask klimaeffekt, b\u00f8r dei heller satse p\u00e5 ei omlegging fr\u00e5 bensin- og dieselbilar til elbil […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[69,68,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zL","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2217"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2217"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2217\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2219,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2217\/revisions\/2219"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2217"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2217"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2217"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}