{"id":2214,"date":"2012-08-27T15:58:33","date_gmt":"2012-08-27T13:58:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2214"},"modified":"2019-05-11T15:59:22","modified_gmt":"2019-05-11T13:59:22","slug":"ingen-hast-med-el-biler","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/ingen-hast-med-el-biler\/","title":{"rendered":"Ingen hast med el-biler"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 27.8.2012<\/p>\n

Torfinn Ingeborgrud har i det siste hatt en debatt med Ingebj\u00f8rg Folger\u00f8 om energi. I det siste innlegget refererer han blant annet til noe Folger\u00f8 skrev om el-biler, med referanse til en artikkel i Teknisk Ukeblad, som skrev at den tyske professoren Hans Peter Lenz hadde funnet at i dagens situasjon medf\u00f8rer el-biler st\u00f8rre utslipp av karbondioksid (CO2) enn mange bensin- og dieseldrevne biler. Ingeborgrud hevder at Lenz er ansatt i bilindustrien i Bonn, og tydeligvis ikke kan uttale seg objektivt, men Lenz var dog i 28 \u00e5r leder for institutt for forbrenningsmotorer ved universitetet i Wien. Ingeborgrud skriver videre at andre studier har kommet til motsatt konklusjon. Ingeborgrud kunne godt referert hvilke studier han referer til.<\/p>\n

Da undertegnede ble brukt som referanse (til Teknisk Ukeblad) av Folger\u00f8 vedr\u00f8rende el-biler, har jeg foretatt noen n\u00e6rmere unders\u00f8kelser.<\/p>\n

Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i organisasjonen Gr\u00f8nn Bil, hadde ogs\u00e5 lest artikkelen i Teknisk Ukeblad. Han valgte \u00e5 latterliggj\u00f8re Lenz i en artikkel med overskriften \u00abOm kullfyrte elbiler og huleboere\u00bb. Heller ikke han kom med noe faktisk kunnskap, kun retorikk. I slutten av artikkelen henviste han imidlertid til to nettsteder for hhv. det sveitsiske EMPA-instituttet og Volkswagen \u00absom motvekt til den tyske professoren\u00bb.<\/p>\n

Begge nettstedene underst\u00f8tter imidlertid professor Lenz.\u00a0 <\/span>EMPA konkluderer med at \u00abthe type of electricity is the key\u00bb, og Volkswagen at \u00abenergikilden avgj\u00f8r en el-bils samlede CO2-regnskap\u00bb.\u00a0<\/span><\/p>\n

EMPA skriver at effektive konvensjonelle biler kan v\u00e6re renere enn el-biler drevet med \u00abskitten\u00bb elektrisitet fra f.eks. kullkraft.<\/p>\n

Volkswagen har sammenlignet en diesel Golf TDI Blue Motion med en tilsvarende el-bil, Golf Blue-e-Motion. Mens diesel-bilen har et \u00abvugge-til-grav\u00bb-regnskap p\u00e5 111g CO2\/km, bruker el-bilen drevet med steinkull 196 g CO2\/km. El-bilen slipper alts\u00e5 ut reelt 1,76 ganger s\u00e5 mye CO2 som diesel-bilen (Lenz fant 1,6 ganger s\u00e5 mye).<\/p>\n

S\u00e5 lenge kullkraftverkene g\u00e5r i Europa, er dette den reelle forskjellen mellom en el-bil og en dieselbil (og en bensinbil), og det var poenget til professor Lenz. Det gjelder ogs\u00e5 for Norge s\u00e5 lenge det kan eksporteres fornybar kraft.<\/p>\n

At el-biler har fordeler mht. luftforurensing (i alle fall i perioder) er det ingen tvil om. At de derfor kan gis spesielle fordeler i utsatte omr\u00e5der b\u00f8r v\u00e6re en lokal beslutning. Dette vil helt sikkert skje i mange av verdens storbyer, og sikre at el-biler blir laget i s\u00e5 store serier at de kan utvikles videre. Denne utviklingen trenger derfor ikke skje i Norge. Med mulig unntak for noen dager hvert \u00e5r i Bergen og Oslo, kanskje ogs\u00e5 noen andre steder, er luftforurensning ikke noe stort problem i Norge. De aktuelle dagene kan kanskje folk heller l\u00e6re seg \u00e5 benytte kollektivsystemet. Da slippes det ut minimalt med ekstra CO2.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 27.8.2012 Torfinn Ingeborgrud har i det siste hatt en debatt med Ingebj\u00f8rg Folger\u00f8 om energi. I det siste innlegget refererer han blant annet til noe Folger\u00f8 skrev om el-biler, med referanse til en artikkel i Teknisk Ukeblad, som skrev at den tyske professoren Hans Peter Lenz hadde funnet at i dagens situasjon medf\u00f8rer […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[1],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zI","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2214"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2216,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2214\/revisions\/2216"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2214"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2214"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2214"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}