{"id":2211,"date":"2012-09-12T15:56:50","date_gmt":"2012-09-12T13:56:50","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2211"},"modified":"2019-05-11T15:57:53","modified_gmt":"2019-05-11T13:57:53","slug":"elbiler-er-gal-prioritering-na","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/elbiler-er-gal-prioritering-na\/","title":{"rendered":"Elbiler er gal prioritering n\u00e5"},"content":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 12.9.2012<\/p>\n

Kristian Prestrud Astad fors\u00f8ker i Aftenbladet \u00e5 rettferdiggj\u00f8re at elbiler likevel er godt for milj\u00f8et. Han vedg\u00e5r imidlertid at \u00abviss elbilane blir drivne av straum fra tyske kolkraftverk, er han lite milj\u00f8venleg, det er eit faktum\u00bb. Men det er nettopp poenget, selv om det ikke er n\u00f8dvendig at kullkraftverket er tysk. Bruk av elbiler f\u00f8rer til \u00f8kt forbruk av elektrisitet. Det \u00f8kte elektrisitetsforbruket i Europa m\u00e5 idag komme fra et kullkraftverk, siden annen kraft ikke kan dekke hele behovet for elektrisitet. Det er det som er marginalkraft. For \u00e5 redusere utslipp av klimagasser (samt st\u00f8v og andre skadelige gasser), er det \u00f8nskelig \u00e5 fjerne kullkraftverkene – og de mest forurensende f\u00f8rst. \u00d8kt bruk av elektrisitet, som i elbiler, vil i mange \u00e5r fremover kun utsette avviklingen av det siste kullkraftverket, og \u00f8ke milj\u00f8utslippene. \u00c5 i tillegg subsidiere bruk av slike biler, er derfor idag gal prioritering for \u00e5 bedre milj\u00f8et.<\/p>\n

Eksport av norsk vannkraft til Europa bidrar uten tvil til at kullkraftverkene i Europa blir mindre belastet. Det er derfor milj\u00f8vennlig. S\u00e5 lenge denne kraften kan eksporteres, er derfor ogs\u00e5 bruk av elbiler i Norge lite milj\u00f8vennlig, og et d\u00e5rligere alternativ enn moderne bensin- og dieselbiler. At norske og svenske myndigheter har besluttet en storstilt utbygging av subsidiert vann- og vindkraft (ca. 26 TWh), slik at regionen kan risikere \u00e5 f\u00e5 et stort overskudd av elektrisk kraft i en lang periode fremover (inntil full overf\u00f8ringskapasitet til Europa er til stede), endrer ikke p\u00e5 denne konklusjonen. Det er fortsatt d\u00e5rlig prioritering \u00e5 subsidiere elbiler med i st\u00f8rrelsesorden 100.000 kroner pr. bil. I en slik situasjon vil det antakelig v\u00e6re langt bedre \u00e5 oppfordre folk til \u00e5 bruke mer elektrisitet, p\u00e5 bekostning av oljefyring, til oppvarming. Med overskudd p\u00e5 elekrtisk kraft, med tilh\u00f8rende pressede priser, kan det til og med hende det l\u00f8nner seg for den enkelte.<\/p>\n

At Astad trekker inn atomkraft, er meningsl\u00f8st i denne sammenheng. Denne kraften har ingen utslipp av milj\u00f8gasser, og kan p\u00e5 sett og vis betraktes som marginalkraft. Grunnen til det er imidlertid at det for atomkraft er sikkerhet, og faren for et uhell som medf\u00f8rer radioaktiv str\u00e5ling, som er ankepunktet. Der de fins, utgj\u00f8r atomkraften basiskraften for landet. Det er ellers et tankekors at at det nylig ble annonsert at det planlegges bygd 77 nye atomkraftverk i Europa innen 2030.<\/p>\n

Programlederen for det det nye aktualitetsprogrammet \u00abHarde fakta\u00bb, journalisten Jon Hustad uttalte nylig f\u00f8lgende i et intervju i Sunnm\u00f8rsposten: \u00ab Sj\u00f8lv er eg imot elbilar, fordi dei er vekkasta subsidiepengar og ikkje hjelper milj\u00f8et. Men eg k\u00f8yrer sj\u00f8lvsagt elbil fordi eg vil ha dei \u00f8konomiske fordelane det f\u00f8rer med seg. Staten kastar gratispengar etter oss, og vi tar imot\u00bb.<\/p>\n

Det er essensen om elbiler i Norge idag. Jeg er helt enig med\u00a0 <\/span>Hustad, men selv om jeg ogs\u00e5 er sunnm\u00f8ring, har jeg enn\u00e5 ikke tatt det siste steget og kastet meg p\u00e5 subsidieb\u00f8lgen. At norske politikere har garantert subsidier frem til 2017, kan imidlertid f\u00f8re til at jeg av \u00f8konomiske grunner skifter mening. Elbiler er uansett gal prioritering idag.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Stavanger Aftenblad 12.9.2012 Kristian Prestrud Astad fors\u00f8ker i Aftenbladet \u00e5 rettferdiggj\u00f8re at elbiler likevel er godt for milj\u00f8et. Han vedg\u00e5r imidlertid at \u00abviss elbilane blir drivne av straum fra tyske kolkraftverk, er han lite milj\u00f8venleg, det er eit faktum\u00bb. Men det er nettopp poenget, selv om det ikke er n\u00f8dvendig at kullkraftverket er tysk. Bruk […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[69,68,67],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zF","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2211"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2213,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2211\/revisions\/2213"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2211"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2211"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2211"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}