{"id":2208,"date":"2012-09-25T15:53:12","date_gmt":"2012-09-25T13:53:12","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2208"},"modified":"2019-05-11T15:56:07","modified_gmt":"2019-05-11T13:56:07","slug":"det-enkleste-er-oftest-det-beste","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/det-enkleste-er-oftest-det-beste\/","title":{"rendered":"Det enkleste er ofte(st) det beste"},"content":{"rendered":"

(Stavanger Aftenblad 25.9.2012)<\/b><\/p>\n

Om bybanen i Stavanger – Stavanger Aftenblad 25.september 2012<\/p>\n

Aftenbladet hadde den 21.september to innlegg om Bybanen. Med referanse til en rapport utarbeidet av Asplan Viak ble det sl\u00e5tt fast at en ny bybane vil ha st\u00f8rre negative f\u00f8lger for bymilj\u00f8ene i b\u00e5de Stavanger og Sandnes enn \u00e5 satse p\u00e5 bussen. Etter \u00e5 ha vurdert flere alternativer for transportl\u00f8sninger, er det som kommer best ut \u00aben oppgradering av dagens tilbud, som blant annet inneb\u00e6rer hyppigere bussruter, prioritering av bussen, bedre for g\u00e5ende og syklende og bedre utnyttelse av J\u00e6rbanen\u00bb.<\/p>\n

I all beskjedenhet er dette n\u00e6rmest identisk med det undertegnede har foresl\u00e5tt i flere innlegg gjennom flere \u00e5r i Aftenbladet for \u00f8kt utnyttelse av J\u00e6rbanen. Her er 10 konkrete forslag som ble lagt frem i et innlegg den 7.juni i\u00e5r om J\u00e6rbanen (dobbeltsporet):<\/p>\n

    \n
  1. <\/i>Start matebusser til J\u00e6rbanen, med samme frekvens som toget, til og fra tett bebodde omr\u00e5der langs dobbeltsporet.\u00a0<\/span><\/i><\/li>\n
  2. <\/i>\u00d8k frekvensen p\u00e5 toget til hvert 10.minutt (eller oftere) i rush-tiden, 20 minutter ellers.<\/i><\/li>\n
  3. <\/i>Fjern kritiske flaskehalser for busstrafikk. I tillegg til p\u00e5 Fv44 vil dette si i Kannikbakken og Ullandhaugvegen, samt Forusbeen (og Forus \u00d8st\/Vest generelt). Steng eventuelt veier med alternative ruter for biler.<\/i><\/li>\n
  4. <\/i>Legg ned bussrutene 1 og 3 langs Fv44, men behold rute nr. 2.\u00a0<\/span><\/i><\/li>\n
  5. <\/i>Start matebuss mellom flyplassen og Gausel stasjon, med stopp p\u00e5 F\u00f8rus \u00d8st\/Vest og i Solakrossen.<\/i><\/li>\n
  6. <\/i>Togstasjon p\u00e5 Lura, senere p\u00e5 J\u00e5tt\u00e5 nord.<\/i><\/li>\n
  7. <\/i>Toglinje mellom Gausel stasjon og flyplassen, via Forus \u00d8st\/Forus Vest.<\/i><\/li>\n
  8. <\/i>Toglinje mellom Sandnes\/Ganddal og \u00c5lg\u00e5rd via Bogafjell\/H\u00e5bafjell (\u00c5lg\u00e5rdsbanen).<\/i><\/li>\n
  9. <\/i>Overf\u00f8r ansvar for drift av toglinjen mellom Stavanger og Egersund til Kolombus for bedre samordning.<\/i><\/li>\n
  10. <\/i> S\u00f8rg kontinuerlig for at \u00f8vrige deler av Nord-J\u00e6ren f\u00e5r et bedre kollektivtilbud.<\/i><\/li>\n<\/ol>\n

    Dette er en l\u00f8sning som kan implementeres nesten umiddelbart med relativt sm\u00e5 kostnader, og bygges ut etter hvert. Alternativer til forslagene fins helt sikkert, og b\u00e5de rekkef\u00f8lge og innhold kan varieres. At Kolumbus n\u00e5 f\u00e5r sin f\u00f8rste hybridbuss b\u00f8r v\u00e6re et ledd i dette, med en etterf\u00f8lgende gradvis utskifting av samtlige busser til hybridbusser, eller enda bedre: elektriske busser.\u00a0<\/span><\/p>\n

    Det siste b\u00f8r ogs\u00e5 bidra til innholdet i den andre artikkelen, basert p\u00e5 en SINTEF-rapport som konkluderer med at \u00abbuss og bane svekker helsa\u00bb. At det kun er syklister og forgjengere som vil g\u00e5 over til \u00e5 bruke buss\/bane anses meget usannsynlig dersom kollektivtrafikken f\u00e5r s\u00e5 hyppige avganger at ventetiden p\u00e5 holdeplassene blir minimal, og reisetiden blir akseptabel, selv med bytte av tog\/buss. For alle husstander med mer enn en bil, b\u00f8r det dessuten v\u00e6re et sterkt \u00f8konomisk insitament \u00e5 redusere antall biler i husstanden.<\/p>\n

    Det vil alltid v\u00e6re slik at de fleste m\u00e5 g\u00e5 et stykke f\u00f8r og etter en tur med buss\/bane. De som bor litt lengre unna, kan ogs\u00e5 lett sykle til det f\u00f8rste stoppestedet. Begge disse faktorene vil bidra til \u00e5 bedre, ikke svekke, folkehelsa. Dessuten, p\u00e5 bussen\/toget er det mulighet for \u00e5 treffe kjente, og kanskje til og med f\u00e5 kontakt med medmennesker en sjelden eller aldri har samv\u00e6r med. Kanskje et lite sosialmedisinsk bidrag til \u00e5 bedre folkehelsa?<\/p>\n

    Det er ellers underlig \u00e5 f\u00f8lge reaksjonene fra flertallet av lokale politikere p\u00e5 den ene negative fagrapporten etter den andre p\u00e5 utbygging av ny bybane. Kritikken preller av disse selvutnevnte ekspertene, som tilsynelatende tror fullt og fast p\u00e5 det gamle ordtaket om at den Gud gir et embete, gir han ogs\u00e5 forstand.<\/p>\n

    Som s\u00e5 mye annet her i verden, er det nok ogs\u00e5 her slik at det enkleste ogs\u00e5 er det beste.<\/p>\n

    Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    (Stavanger Aftenblad 25.9.2012) Om bybanen i Stavanger – Stavanger Aftenblad 25.september 2012 Aftenbladet hadde den 21.september to innlegg om Bybanen. Med referanse til en rapport utarbeidet av Asplan Viak ble det sl\u00e5tt fast at en ny bybane vil ha st\u00f8rre negative f\u00f8lger for bymilj\u00f8ene i b\u00e5de Stavanger og Sandnes enn \u00e5 satse p\u00e5 bussen. Etter […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zC","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2208"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2208"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2208\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2210,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2208\/revisions\/2210"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2208"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2208"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2208"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}