{"id":2205,"date":"2012-07-26T13:04:46","date_gmt":"2012-07-26T11:04:46","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2205"},"modified":"2019-05-08T13:07:01","modified_gmt":"2019-05-08T11:07:01","slug":"bybane-eller-bedre-kollektivtilbud","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/bybane-eller-bedre-kollektivtilbud\/","title":{"rendered":"Bybane eller bedre kollektivtilbud?"},"content":{"rendered":"
Debattinnlegg i Stavanger Aftenblad 26.juli 2012.<\/p>\n
Med jevne mellomrom omtales bybanen i Stavanger av Bybanekontoret i positive og optimistiske ordelag. Man kan av og til f\u00e5 inntrykk av at det er Byplankontorets oppgave \u00e5 g\u00e5 foran i det politiske ordskiftet om man skal ha en bybane eller ikke. I Aftenbladet den 21.juli er informasjonsr\u00e5dgiveren for Byplankontoret p\u00e5 nytt fremp\u00e5, med overskrifter som:<\/p>\n
Det refereres ofte til hva som gj\u00f8res andre steder med kvalitative utsagn. Sjeldnere fremkommer kvantitative sammenligninger mellom en bybane i Stavanger og andre alternativer. Som undertegnede har vist flere ganger, kommer en bybane p\u00e5 Nord-J\u00e6ren ikke heldig ut av slike sammengligninger. Dette skyldes f\u00f8rst og fremst at det alt foreligger et langt bedre alternativ for f\u00f8rste fase av en eventuell bybane, nemlig dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes. Enkeltsporet videre s\u00f8rover til Egersund er et godt supplement, som ved utvidelse til dobbeltspor vil kunne gi en tilfredsstillende kapasitet for denne aksen i all fremtid. Utvidelse av tognettet til Sola flyplass (fra Gausel stasjon) og til Sandnes \u00f8st fra Sandnes sentrum eller Ganddal) vil dekke store deler av behovet for ny kapasitet p\u00e5 en langt bedre, og billigere, m\u00e5te enn en ny bybane. Uansett m\u00e5 det for \u00e5 utnytte kapasiteten, enten det gjelder en ny bybane eller jernbanens dobbeltspor, etableres matebusser til og fra banestasjonene.<\/p>\n
M\u00e5let for kollektivtrafikken m\u00e5 selvsagt v\u00e6re \u00e5 gi flertallet av innbyggerne (ogs\u00e5 de utenom aksen Stavanger-Sandnes) et optimalt kollektivtilbud til en lavest mulig kostnad. En bybane vil ikke under noen omstendighet ha effekt f\u00f8r tidligst rundt 2020. Den viktigste effekten vil antakelig v\u00e6re un\u00f8dvendig bruk av 6-8 milliarder kroner.<\/p>\n
Det som i f\u00f8rste rekke skal til for \u00e5 \u00f8ke kollektivtrafikken, er at frekvensen p\u00e5 hovedrutene er s\u00e5 h\u00f8y at folk slipper \u00e5 ergre seg over forsinkelser. Avganger hvert 10. minutt i rushtiden, og hvert 20. minutt ellers ville v\u00e6re en god ordning. I tillegg m\u00e5 dette f\u00f8lges opp med attraktive priser for de reisende.\u00a0<\/span><\/p>\n Undertegnede har i l\u00f8pet av det siste \u00e5ret bes\u00f8kt flere steder med gode mulige l\u00f8sninger.<\/p>\n I byen Perth i Australia er det for sentrumsomr\u00e5dene opprettet 3 gratis bussruter med avganger hvert 5.-10. minutt. Hovedtrafikken bes\u00f8rges av forstadstog.<\/p>\n Auckland p\u00e5 New Zealand har p\u00e5 tilsvarende vis en gratis ringbuss i sentrumsomr\u00e5det.<\/p>\n I den franske byen Nice er det en trikk (bybane) som g\u00e5r gjennom hoveddelen av byen, med et stort antall bussforbindelser i tillegg. For enhver reise med buss eller trikk i kommunen, inkludert en eventuell korresponderende tilleggsreise videre, koster det 1 Euro (8 kroner)! Med avganger stort sett oftere enn hvert 10. minutt er det ingen grunn til \u00e5 ta bilen.<\/p>\n Pr\u00f8veprosjektet med gratisbussen \u00abNullen\u00bb i Stavanger i 2011 var visstnok ingen suksess.\u00a0 <\/span>Det burde kanskje fors\u00f8kes p\u00e5 nytt i en litt st\u00f8rre skala. For eksempel kunne alle matebusser til dobbeltsporet v\u00e6re gratis. En enda bedre l\u00f8sning ville v\u00e6re \u00e5 innf\u00f8re en felles takst p\u00e5 10 kroner for alle buss- eller togreiser p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, med anledning til \u00e5 benytte billetten p\u00e5 en korresponderende reise videre. Sammen med \u00f8kt frekvens ville dette med stor sannsynlighet resultere i at langt flere kan la bilen st\u00e5, og at de som er n\u00f8dt til \u00e5 bruke bilen kan gj\u00f8re dette uten \u00e5 m\u00e5tte st\u00e5 i k\u00f8.<\/p>\n Et slikt tilbud kan innf\u00f8res umiddelbart, om viljen er til stede.<\/p>\n Ivar S\u00e6tre<\/p>\n Sivilingeni\u00f8r<\/p>\n Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Debattinnlegg i Stavanger Aftenblad 26.juli 2012. Med jevne mellomrom omtales bybanen i Stavanger av Bybanekontoret i positive og optimistiske ordelag. Man kan av og til f\u00e5 inntrykk av at det er Byplankontorets oppgave \u00e5 g\u00e5 foran i det politiske ordskiftet om man skal ha en bybane eller ikke. I Aftenbladet den 21.juli er informasjonsr\u00e5dgiveren for […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zz","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2205"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2205"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2205\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2207,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2205\/revisions\/2207"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2205"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2205"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2205"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}