{"id":2196,"date":"2019-05-02T09:33:46","date_gmt":"2019-05-02T07:33:46","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2196"},"modified":"2019-05-02T09:33:46","modified_gmt":"2019-05-02T07:33:46","slug":"hvorfor-drive-selvplaging-2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/hvorfor-drive-selvplaging-2\/","title":{"rendered":"HVORFOR DRIVE SELVPLAGING?"},"content":{"rendered":"
\n

Dette innlegget ble publisert i Sunnm\u00f8rsposten 2.mai 2019.<\/span><\/h1>\n<\/div>\n
\n
Carl Johansen skrev den 23.april, i et svar til Frank Sve, om bompenger:<\/div>\n
\u00ab\u2026 bompengene er en m\u00e5te \u00e5 sikre at de som bruker vegen, er med p\u00e5 \u00e5 betale for den, i stedet for \u00e5 la alle andre betale\u00bb. Dette gjelder selvsagt ikke dagens hellige kyr, elbilene. For en tid siden, etter at det var offentliggjort at elbiler kolliderer mer enn andre biler, foreslo Gjensidige (av alle) at elbil-eiere skulle slippe \u00e5 betale MVA ved reparasjoner. Det burde v\u00e6re selvsagt, p\u00e5 samme m\u00e5te som de ikke betaler noen avgifter ved kj\u00f8p av nye biler.<\/div>\n
N\u00e5 som Nei-til-bompenge-partier holder p\u00e5 \u00e5 vokse seg st\u00f8rre enn de gamle partia, b\u00f8r i alle fall noen parti kjenne sin bes\u00f8kelsestid. Det vil de tjene stort p\u00e5. Her er et forslag til l\u00f8sning:<\/div>\n
Mange har kj\u00f8rt bil i Europa, og kj\u00f8rt p\u00e5 meget gode veier. Ofte er disse veiene langt bedre enn de vi finner i Norge. Mange er ogs\u00e5 uten bomstasjoner. Dette er i land som ofte har stor utenlandsgjeld, og som i st\u00f8rre eller mindre grad lever p\u00e5 l\u00e5n. Det er ikke tilfelle for Norge, som likevel har noen av de d\u00e5rligste veiene i Europa.<\/div>\n
Myndighetene (og regjeringen) ble etter hvert klar over hvor d\u00e5rlig det sto til, og det er satt i gang en storstilt veiutbygging. Det er positivt. En stor del av dette skal imidlertid finansieres med bompenger, og det er flertall for dette p\u00e5 Stortinget. Det betyr at en vesentlig del av utgiftene skyves over p\u00e5 bilistene direkte, ofte med store usosiale utslag. De eneste som, forel\u00f8pig, slipper unna, er de som har kj\u00f8pt seg el-bil.<\/div>\n
Men dette er helt un\u00f8dvendig, og n\u00e6rmest en selvp\u00e5lagt plaging. Kun v\u00e5re politikere st\u00e5r ansvarlig for dette. Norge har i dag et s\u00e5kalt pensjonsfond, Oljefondet, i st\u00f8rrelsesorden 8-9000 milliarder kroner. Disse midlene er kun investert i utlandet, hovedsakelig i aksjer p\u00e5 verdens b\u00f8rser, obligasjoner og eiendommer. Dette skal, gjennom avkastning, bidra til fremtidige pensjoner. Men Stortinget kan bestemme \u00e5 benytte midlene annerledes, om \u00f8nskelig.<\/div>\n
S\u00e5 hvorfor ikke benytte midlene direkte i dag, og bidra til fremtidig utvikling? Ved \u00e5 bruke kanskje bare 5% av Oljefondet umiddelbart, kan samtlige bompengel\u00e5n nedbetales p\u00e5 dagen. Samtidig kan alle bomstasjoner nedlegges. Det er ingen tvil om at dette vil v\u00e6re et popul\u00e6rt tiltak i en stor del av, kanskje hele, befolkningen.<\/div>\n
Det er heller ingen tvil om at et slikt vedtak vil bedre \u00f8konomien for mange, ikke minst for bedriftene. Mange bedrifter vil bli mer konkurransedyktige, legge grunnlag for st\u00f8rre innenlandsk aktivitet, og flere arbeidsplasser. Det vil v\u00e6re det beste grunnlaget for fremtidige pensjoner. If\u00f8lge Statistisk Sentralbyr\u00e5, best\u00e5r visstnok 80% av v\u00e5r formue v\u00e5r fremtidige arbeidsinnsats.<\/div>\n
Det m\u00e5 imidlertid understrekes at Oljefondet ikke alltid kan brukes p\u00e5 denne m\u00e5ten. Fondet er i sin helhet fordringer p\u00e5 utenlandske tjenester, og en full realisering av midlene kan kun skje gjennom kj\u00f8p av utenlandske tjenester. \u00c5 bruke midlene direkte til pensjoner, vil ha som resultat at innenlandsk produksjon blir flyttet utenlands, med tap av arbeidsplasser. Vi m\u00e5 derfor v\u00e6re selektive, og benytte fondet slik at det bidrar til innenlandsk produksjon og arbeidsliv. I lengden kan det kun skje gjennom investeringer i infrastruktur og utstyr som det ikke er mulig, eller hensiktsmessig, \u00e5 produsere i Norge.<\/div>\n
M\u00e5let m\u00e5 v\u00e6re \u00e5 skape en utvikling mot et et balansert n\u00e6ringsliv, der landet som helhet, og over tid, har balanse p\u00e5 utenriksregnskapet. En rimelig reserve i utenlandsk valuta er b\u00f8r imidlertid beholdes. \u00c5 sitte som langvarig rentenist m\u00e5 unng\u00e5s.<\/div>\n
Ivar S\u00e6tre<\/div>\n
Sivilingeni\u00f8r<\/div>\n
Stavanger<\/div>\n<\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Dette innlegget ble publisert i Sunnm\u00f8rsposten 2.mai 2019. Carl Johansen skrev den 23.april, i et svar til Frank Sve, om bompenger: \u00ab\u2026 bompengene er en m\u00e5te \u00e5 sikre at de som bruker vegen, er med p\u00e5 \u00e5 betale for den, i stedet for \u00e5 la alle andre betale\u00bb. Dette gjelder selvsagt ikke dagens hellige kyr, […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-zq","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2196"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2198,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2196\/revisions\/2198"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2196"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2196"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2196"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}