{"id":2123,"date":"2012-12-11T20:23:16","date_gmt":"2012-12-11T19:23:16","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2123"},"modified":"2019-03-11T20:25:37","modified_gmt":"2019-03-11T19:25:37","slug":"bybanen-brev-til-fylkestinget","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/bybanen-brev-til-fylkestinget\/","title":{"rendered":"Bybanen – brev til Fylkestinget"},"content":{"rendered":"

Om Bybanen. Publisert i Stavanger Aftenblad 11.12.2012<\/p>\n

Til representanter i Fylkestinget for Rogaland<\/b><\/p>\n

Fylkestinget i Rogaland skal den 12. desember behandle transportsystemet p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, basert p\u00e5 dokumentet \u00abSammenstillinger av konsekvenser og anbefalinger. KVU Transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren\u00bb, av 10.10.2012 (KVU 2012).<\/p>\n

Av de to hovedalternativene som ventes \u00e5 ha st\u00f8rst fokus p\u00e5 Fylkestinget, er den bussbaserte l\u00f8sningen (Busway) den klart rimeligste, med nesten dobbelt s\u00e5 stor nytte pr. budsjettkrone sammenlignet med bybane. Likevel er anbefalingene fra de fleste kommunene til fordel for bybane.<\/p>\n

Med hensyn til konseptkrav og ikke prissatte konsekvenser er det ubetydelig forskjell mellom Busway og bybane, men til fordel for Busway. Hovedforskjellen i KVU 2012 ligger i vurderingene av regionale og lokale effekter. Basert p\u00e5 tema som vanskelig kan verifiseres, kommer her bybanen klart bedre ut enn Busway. Vurderingen av flere tema kan det imidlertid stilles store sp\u00f8rsm\u00e5lstegn ved. Spesielt gjelder dette dersom det ved vurderingen av Busway legges mindre vekt p\u00e5 mega-busser, og st\u00f8rre vekt p\u00e5 en effektiv og god samordning med toget (J\u00e6rbanen\/dobbeltsporet). I dette tilfellet vil h\u00f8yst sannsynlig Busway\/Tog komme langt bedre ut enn en bybane. Spesielt gjelder dette f\u00f8lgende forhold:<\/p>\n

    \n
  1. Umiddelbar implementering (hvis politikerne vil)<\/li>\n
  2. Ingen ny langvarig byggeperiode med de trafikkproblemer dette vil medf\u00f8re (bortsett fra utbygging av kollektivfelt som uansett m\u00e5 gj\u00f8res)<\/li>\n
  3. Gradvis fjerning av flaskehalser for bussruter \u00f8st\/vest (matebusser til toget og til viktige institusjoner som sykehuset (uansett ny plassering), universitetet og flyplassen.<\/li>\n
  4. H\u00f8yst sannsynlig en bedre arealutnyttelse enn bybane. Store omr\u00e5der ligger allerede tett inntil toget. Utbygging i\/mot Gandsfjorden, ved eksisterende og nye togstasjoner, er det dessuten ikke sett p\u00e5 i det hele tatt. At passasjerer er villige til \u00e5 g\u00e5 200 meter lenger for \u00e5 ta bybanen, sammenlignet med bussen (500 mot 300 meter), er dessuten en ytterst tvilsom antakelse.\u00a0<\/span><\/li>\n
  5. Direkte influensomr\u00e5de for Busway\/Tog er langt st\u00f8rre enn for en bybane (se figur).\u00a0<\/span><\/li>\n
  6. Langs hovedaksen Stavanger\/Sandnes\/Bryne\/Egersund har toget den klart st\u00f8rste kapasiteten og den beste l\u00f8sningen.<\/li>\n<\/ol>\n

    Uansett b\u00f8r dessuten Fylkestinget innse at f\u00f8lgende kritiske faktorer m\u00e5 oppfylles for \u00e5 \u00f8ke kollektivandelen:<\/p>\n

      \n
    1. H\u00f8y frekvens – fortrinnsvis hvert 10.minutt i perioder med stor trafikk<\/li>\n
    2. Enkel betaling (forh\u00e5ndsbetalt) og akseptable takster (10\/20 kroner)<\/li>\n
    3. Full samordning mellom tog og buss<\/li>\n<\/ol>\n

      Og husk, det er ingen skam \u00e5 snu for en riktig sak!<\/p>\n

      Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

      Sivilingeni\u00f8r<\/p>\n

      Stavanger<\/p>\n

      \"pastedGraphic.png\"<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

      Om Bybanen. Publisert i Stavanger Aftenblad 11.12.2012 Til representanter i Fylkestinget for Rogaland Fylkestinget i Rogaland skal den 12. desember behandle transportsystemet p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, basert p\u00e5 dokumentet \u00abSammenstillinger av konsekvenser og anbefalinger. KVU Transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren\u00bb, av 10.10.2012 (KVU 2012). Av de to hovedalternativene som ventes \u00e5 ha st\u00f8rst fokus p\u00e5 Fylkestinget, er den bussbaserte […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-yf","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2123"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2127,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2123\/revisions\/2127"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2123"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2123"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2123"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}