{"id":2107,"date":"2013-02-11T15:12:39","date_gmt":"2013-02-11T14:12:39","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=2107"},"modified":"2019-02-19T15:14:07","modified_gmt":"2019-02-19T14:14:07","slug":"om-buss-og-tog-og-slikt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/om-buss-og-tog-og-slikt\/","title":{"rendered":"Om buss og tog og slikt"},"content":{"rendered":"

Innlegg i Stavanger Aftenblad 11.2.2013 om kollektivtrafikk i Stavanger-omr\u00e5det.<\/p>\n

I Aftenbladet 1.februar hadde Tina Bru og \u00d8yvind Berekvam, fra hhv. H\u00f8yre og Ap, et innlegg der de med rette lovpriste tog og buss – \u00abDet \u00e9 skjynt \u00e5 kj\u00f8ra buss og tog\u00bb. Det er ikke lenge siden Bru med stor iver lovpriste det n\u00e5 skakkj\u00f8rte bybane-prosjektet. Forh\u00e5pentlig har hun innsett at tog og buss ikke er s\u00e5 verst likevel.<\/p>\n

Bru og Berakvam skryter nesten hemningsl\u00f8st av Kolumbus, etter min mening ogs\u00e5 med rette. Kolumbus har gjort en god jobb hele tiden, men de som styrer dem, politikerne, har ikke v\u00e6rt s\u00e5 gode. Spesielt ser det ikke ut til at politikerne forst\u00e5r at det er en sammenheng mellom billettpriser og bruk av kollektivtransport. De aller fleste, ogs\u00e5 de s\u00e5kalte \u00f8konomene antar jeg, ser f\u00f8rst og fremst p\u00e5 direkte kostnader. Og dersom en bilreise antas \u00e5 koste kun rundt 10 kroner pr. mil (10 km) for drivstoffet, faller de fleste kollektivreiser kostbare, spesielt dersom det er flere i bilen. At en gjennomsnitts ny bil i de fleste tilfeller totalt koster 30-50.000 kroner pr. \u00e5r, eller 100-150 kr\/dag, tenker de f\u00e6rreste over. Det blir omtrent som tidligere finansminister Per Kleppe som ikke inns\u00e5 at gratisreiser for hele familien med SAS verden rundt (som regjeringsmedlem) innebar en \u00f8konomisk fordel det skulle skattes for. \u00abFlyene gikk jo allikevel\u00bb.<\/p>\n

Bru og Berekvam sl\u00e5r et slag for Flexikortet, ogs\u00e5 med rette. Dette er et tilbud som altfor f\u00e5 er klar over. Selv med kontinuerlig bruk, koster dette ikke mer enn vel 7000 kroner pr. \u00e5r, eller 20-40.000 kroner mindre enn bil nummer to. Hvem som helst kan bruke kortene, og p\u00e5 kveldstid og i helgene kan opptil 2 voksne og tre barn reise p\u00e5 samme kortet. Antakelig er det kun et f\u00e5tall som har behov for mer enn en bil, s\u00e5 muligheten for store besparelser er avgjort til stede for sv\u00e6rt mange. Her har kanskje Kolumbus sviktet i markedsf\u00f8ringen, men igjen er det politikerne som f\u00f8rst og fremst er \u00e5 klandre. At ikke periodekortet med NSB er bygd over samme lest, er en svakhet. Kanskje skyldes det at toget ikke administreres av Kolumbus\/Fylkeskommunen, men av NSB. Det b\u00f8r det endres p\u00e5 snarest.<\/p>\n

Bru og Berekvam mener at en \u00f8kning p\u00e5 dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes p\u00e5 32% siden 2010 er en suksess. Fra 50-60.000 passasjerer pr. uke i 2010 er det n\u00e5 rundt 75.000 (og IKKE 760.000 som Bru\/Berekvam hevder). Dette er langt fra en suksess. Med dagens ruteplan, og hensyntagen til forskjellig belegg over d\u00f8gnet, er kapasiteten rundt 275.000 passasjerer pr. uke. Gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse er med andre ord ikke mer enn vel 25%. Med mindre endringer er det i tillegg mulig \u00e5 \u00f8ke frekvensen, og dermed kapasiteten, betraktelig. Dette er imidlertid avhengig av at politikerne vil satse p\u00e5 tog\/buss, og legge forholdene til rette for det. Det kan iverksettes meget raskt.<\/p>\n

Et annet eksempel p\u00e5 manglende virkelighetssans er Ina Eld\u00f8y, kommersiell sjef ved Sola lufthavn, som tidligere i samme avis trakk frem den nye flybussen mellom Bryne og Sola (Jaerlines) som en suksess. Siden oppstarten i september har de hatt 6000 passasjerer. Dersom rutetilbudet hele tiden har v\u00e6rt som n\u00e5 (32 avganger i hver retning pr. dag), har bussene hatt mindre enn 2 passasjerer i bussene i gjennomsnitt pr. tur. \u00c5 kalle det en suksess, er ikke annet enn mangel p\u00e5 ambisjoner.<\/p>\n

Et annet aspekt ved \u00f8kt buk av tog og buss er helseaspektet. En daglig spasertur (eller sykkeltur) til og fra n\u00e6rmeste stoppested er helt i tr\u00e5d med signalene fra helseministeren i den seneste tida. Og her er det igjen et mulig sparetiltak, \u00e5 g\u00e5 i friluft stedet for \u00e5 trene p\u00e5 et treningsstudio. Kanskje spares det til og med tid, selv om en m\u00e5 vente p\u00e5 bussen.<\/p>\n

Dersom det er riktig som N\u00e6ringsforeningen hevder, at en 9% reduksjon i biltrafikken p\u00e5 fredager fjerner bilk\u00f8ene, er det vanskelig \u00e5 se hvorfor man ikke tar et krafttak. N\u00e5.<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Innlegg i Stavanger Aftenblad 11.2.2013 om kollektivtrafikk i Stavanger-omr\u00e5det. I Aftenbladet 1.februar hadde Tina Bru og \u00d8yvind Berekvam, fra hhv. H\u00f8yre og Ap, et innlegg der de med rette lovpriste tog og buss – \u00abDet \u00e9 skjynt \u00e5 kj\u00f8ra buss og tog\u00bb. Det er ikke lenge siden Bru med stor iver lovpriste det n\u00e5 skakkj\u00f8rte […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-xZ","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2107"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2107"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2107\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2109,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2107\/revisions\/2109"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2107"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2107"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2107"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}