{"id":1879,"date":"2014-08-10T16:16:36","date_gmt":"2014-08-10T14:16:36","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1879"},"modified":"2018-11-14T16:17:34","modified_gmt":"2018-11-14T15:17:34","slug":"elbilen-er-sikkert-en-kul-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/elbilen-er-sikkert-en-kul-bil\/","title":{"rendered":"Elbilen er sikkert en kul bil"},"content":{"rendered":"

O. H. Hannisdahl har i et innlegg 9.august, \u00abEn elbil er ikke en kullbil\u00bb, et nytt forsvar for den ressurskrevende elbilen.\u00a0<\/span><\/p>\n

Elbilen er kun konkurransedyktig p\u00e5 pris i Norge fordi den er fritatt for avgifter. Avgiftsbelagt som andre biler, ville den kostet 2-3 ganger s\u00e5 mye (noen antakelig mer). En elbil som koster det samme som en bensinbil, er alts\u00e5 mer ressurskrevende \u00e5 produsere. Det er vanskelig \u00e5 utf\u00f8re en eksakt analyse av dette, men det er en direkte sammenheng mellom bruk av ressurser og utslipp av CO2 (eller energibruk). Med henvisning til Figur I.11 i boken \u00abSustainable energy – without the hot air\u00bb av David JC MacKay, professor i fysikk ved universitetet i Cambridge, er et godt gjennomsnitt 1 tonn CO2 for hver 2000 dollar (12000 kroner) i brutto nasjonalprodukt (BNP). Dette er imidlertid et forsiktig anslag, siden fysisk produksjon har et st\u00f8rre relativt utslipp av CO2 enn andre BNP-bidrag. En elbil som koster 250.000 kroner, har derfor for\u00e5rsaket et CO2-utslipp p\u00e5 ca. 20 tonn f\u00f8r den er solgt, og en bensinbil til 250.000 kroner omtrent halvparten. En moderne bensinbil som bruker 0,4 liter\/mil og kj\u00f8rer 10.000 km\/\u00e5r, vil i l\u00f8pet av et \u00e5r slippe ut ca. 1 tonn CO2. Dersom elbilen koster 120.000 kroner mer \u00e5 produsere, vil den ha for\u00e5rsaket like mye utslipp av CO2 som en tilsvarende bensinbilen etter 12 \u00e5rs kj\u00f8ring – f\u00f8r den er brukt!<\/p>\n

Det er flere analyser som viser at elbilen idag ogs\u00e5 for\u00e5rsaker st\u00f8rre utslipp av CO2 i bruk enn en bensinbil. Hannisdahl liker tydeligvis ikke argumentet med at kullkraft i lang tid vil v\u00e6re marginalkraft i Europa. Det betyr at \u00f8kt bruk av elektrisitet, ogs\u00e5 i Norge n\u00e5r det er overf\u00f8ringskapasitet til Europa, inneb\u00e6rer \u00f8kt bruk av kullkraft. Annen elektrisk kraft som blir produsert (fra fornybare kilder), blir uansett brukt. Overskudd av dansk (og tysk) vindkraft kan lagres ved \u00e5 erstatte vannkraft (som da lagres), men vil i de aller fleste tilfeller kunne brukes direkte et eller annet sted i Europa. S\u00e5 lenge kullkraftverkene g\u00e5r, er dette tilfelle (men driften blir mindre \u00f8konomisk og gir st\u00f8rre utslipp). Og kullkraftverk vil \u00e5 produsere elektrisk kraft i Europa i flere ti\u00e5r enn\u00e5.\u00a0<\/span><\/p>\n

At Hannisdahl bekymrer seg for eierne av store SUVer, er overraskende. Sv\u00e6rt mange av disse vil klare seg med en mindre, og mer \u00f8konomisk SUV.<\/p>\n

Hannisdahl tyr ogs\u00e5 til det gamle trikset om \u00e5 \u00abta mannen i stedet for ballen\u00bb. Selv om undertegnede har hatt (ikke har) tilknytning til oljebransjen, er dette forholdet for lengst over, og alle ytringer er uavhengige av enhver interesseorganisasjon. Som for de fleste (alle) norske pensjonister er imidlertid en del av pensjonen oljerelatert.\u00a0<\/span><\/p>\n

Avgiftsfritaket for elbiler er en del av det politiske klimaforliket. Som det fremg\u00e5r av ovenst\u00e5ende, er dette basert p\u00e5 sviktende forutsetninger og gale prioriteringer. Det fins langt bedre m\u00e5ter \u00e5 redusere utlipp av CO2 p\u00e5.\u00a0<\/span><\/p>\n

Men elbilen er en kul bil for de som vil raskt frem, eller som bil nummer 2 eller 3.<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

O. H. Hannisdahl har i et innlegg 9.august, \u00abEn elbil er ikke en kullbil\u00bb, et nytt forsvar for den ressurskrevende elbilen.\u00a0 Elbilen er kun konkurransedyktig p\u00e5 pris i Norge fordi den er fritatt for avgifter. Avgiftsbelagt som andre biler, ville den kostet 2-3 ganger s\u00e5 mye (noen antakelig mer). En elbil som koster det samme […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[68,63],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-uj","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1879"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1879"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1879\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1881,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1879\/revisions\/1881"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1879"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1879"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1879"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}