{"id":1864,"date":"2016-04-15T15:32:00","date_gmt":"2016-04-15T13:32:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1864"},"modified":"2018-11-14T15:33:09","modified_gmt":"2018-11-14T14:33:09","slug":"markedet-langt-bedre-enn-klimapolitikerne","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/markedet-langt-bedre-enn-klimapolitikerne\/","title":{"rendered":"Markedet langt bedre enn klimapolitikerne"},"content":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 15.4.2016<\/p>\n

If\u00f8lge Statistisk Sentralbyr\u00e5 falt \u00e5rlig forbruk av bensin og autodiesel i Norge fra ca. 4100 til 3900 million liter fra 2012 til 2015. I samme periode \u00f8kte bilparken med rundt 200.000 biler. Det ble solgt anslagsvis\u00a0 300.000 nye biler, hvorav omkring 50.000\u00a0 el-biler, og rundt 100.000 ble vraket. Den totale bilparken var ved utgangen av 2015 vel 3 millioner.<\/p>\n

Forbruket av bensin\/diesel er p\u00e5 rundt 1300 liter\/bil pr.\u00e5r. Dersom samtlige el-biler erstattet en med fossilt drivstoff, f\u00f8rte dette til en reduksjon p\u00e5 ca. 80 millioner liter\/\u00e5r fra 2012 til 2015. Selv om antallet fossilt drevne biler \u00f8kte med 150.000, falt drivstofforbruket for disse med 150 millioner liter\/\u00e5r. Grunnen var i hovedsak at gamle biler ble erstattet av nye med lavere drivstofforbruk – en naturlig teknisk utvikling.<\/p>\n

Ser vi p\u00e5 \u00f8konomien i dette, betalte kj\u00f8pere av biler med fossilt drivstoff avgifter p\u00e5 rundt 100.000 kroner\/bil, totalt 25 milliarder kroner. Drivstoffreduksjonen p\u00e5 150 million liter f\u00f8rte til et avgiftstap for Staten p\u00e5 rundt en halv milliard kroner\/\u00e5r, og Statens inntekter fra de 250.000 nye bilene i 3-\u00e5rsperioden var i st\u00f8rrelsesorden 23-24 milliarder kroner.<\/p>\n

El-bilene har et avgiftsfritak p\u00e5 rundt 100.000 kroner\/bil. Tas det med \u00e5rlige lettelser (bompenger, parkering, ferjer, gratis str\u00f8m) kostet disse bilene Staten over 5 milliarder kroner i tapte inntekter.<\/p>\n

En naturlig teknisk utvikling av fossilt drevne kj\u00f8ret\u00f8y f\u00f8rte fra 2012 til 2015 til en reduksjon i bruk av fossile brensler p\u00e5 150 million liter\/\u00e5r (rundt 360.000 tonn CO2). Staten tjente 25 milliarder p\u00e5 dette.<\/p>\n

En unaturlig (politisk styrt) utvikling av el-biler reduserte i samme periode det \u00e5rlige forbruket av fossile brensler med 50 millioner liter (120.000 tonn CO2), dersom det antas bruk av ren norsk vannkraft (men det er ikke tilfelle). Det kostet Staten 5 milliarder.<\/p>\n

Eksemplene ovenfor er ikke eksakte, men i hovedtrekk korrekte.<\/p>\n

Konklusjonen er imidlertid innlysende: En raskere utskifting av gamle biler er langt mer effektivt for reduksjon av\u00a0CO2-utslipp enn \u00e5 subsidiere el-biler.\u00a0 \u00c5 \u00f8ke vrakpanten vesentlig, til f.eks. 25.000 kroner eller 25% av st\u00f8tten til el-bilene, vil sannsynligvis p\u00e5skynde en reduksjon av utslipp fra biler med fossile brensler ytterligere. De som absolutt \u00f8nsker \u00e5 kj\u00f8pe elektriske biler, uten subsidier, m\u00e5 selvsagt f\u00e5 lov til det. P\u00e5 sikt kan det endatil hende at teknisk utvikling gj\u00f8r at el-bilene synker s\u00e5 mye i pris at de kan konkurrere p\u00e5 like vilk\u00e5r med andre kj\u00f8ret\u00f8y.<\/p>\n

\u00c5 bruke markedet er langt bedre enn \u00e5 innf\u00f8re kunstige stimuli.<\/p>\n

Den eneste fordelen med el-biler er at de gir mindre utslipp av partikler og u\u00f8nskede gasser i bykjernene. Utskifting av bussparken med moderne busser, gjerne elektriske, vil antakelig ha en langt st\u00f8rre effekt enn \u00e5 gj\u00f8re personbilene elektriske.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 15.4.2016 If\u00f8lge Statistisk Sentralbyr\u00e5 falt \u00e5rlig forbruk av bensin og autodiesel i Norge fra ca. 4100 til 3900 million liter fra 2012 til 2015. I samme periode \u00f8kte bilparken med rundt 200.000 biler. Det ble solgt anslagsvis\u00a0 300.000 nye biler, hvorav omkring 50.000\u00a0 el-biler, og rundt 100.000 ble vraket. Den totale […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[69,68],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-u4","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1864"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1864"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1864\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1866,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1864\/revisions\/1866"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1864"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1864"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1864"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}