{"id":1851,"date":"2016-06-24T15:18:34","date_gmt":"2016-06-24T13:18:34","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1851"},"modified":"2018-11-14T15:19:32","modified_gmt":"2018-11-14T14:19:32","slug":"nye-bussruter-med-viktig-mangel","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/nye-bussruter-med-viktig-mangel\/","title":{"rendered":"Nye bussruter med viktig mangel"},"content":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 24.6.2016<\/p>\n

Aftenbladet hadde den 20.mai en artikkel om nye bussruter n\u00e5r Norgesbuss overtar busskj\u00f8ringen 1.juli i \u00e5r. Det er tilsynelatende store endringer fra i dag, men at nye ruter tilpasses den nye bussveien som kommer en gang p\u00e5 20-tallet, er rimelig.<\/p>\n

Artikkelen har et kart som viser hovedrutene. Det som sl\u00e5r en umiddelbart, er at hovedrutene g\u00e5r i en stor sirkel fra Stavanger via Hinna, Sandnes, Sola, Sola flyplass, Tananger, Sunde og tilbake til Stavanger. Med unntak av en enkelt rute fra Gausel til Forus Vest, er det ingen \u00f8st\/vest-forbindelse i midten. Det b\u00f8r det umiddelbart rettes p\u00e5.<\/p>\n

En sentral rute mangler, som den alltid har gjort til n\u00e5. Det er en bussrute mellom Gausel stasjon og Sola flyplass, via Forus \u00d8st, Forus Vest og Solasplitten (men ikke Sola sentrum). En slik rute kan enkelt samordnes med toget (dobbeltsporet), og b\u00f8r ha samme frekvens som dette. Ruten kan muligens etableres som en forlengelse av den planlagte Rute 3 til Forus Vest, men det beste er antakelig en egen rute.<\/p>\n

Ved \u00e5 benytte dagens bussruter (Rute 2 og 9), er det mulig \u00e5 reise fra Stavanger eller Sandnes sentrum\u00a0 <\/span>p\u00e5 en knapp time (inkludert 15-20 minutter for venting og omstigning). Med et forbedret opplegg kan reisetiden halveres. I tillegg vil dette \u00e5pne for at alle som bor langs J\u00e6rbanen, lettvint kan komme til flyplassen p\u00e5 en enkel m\u00e5te, og i mange tilfeller like raskt som med bil. At turen blir langt billigere for den enkelte, selv med flere i bilen, er ingen ulempe. Det fordrer selvsagt at f\u00e6rre insisterer p\u00e5 \u00e5 bruke egen bil, og de r\u00e5dende \u00f8konomiske tidene kan kanskje fremme dette?<\/p>\n

Sola flyplass har i dag ca. 5 millioner reisende i \u00e5ret. Om kun 10% av disse velger \u00e5 benytte buss, betyr dette at det i gjennomsnitt kan kj\u00f8res 40 ruter hver veg med 20 passasjerer i hver buss. I tillegg kommer passasjerer som ikke skal ut og fly, og det b\u00f8r kunne ventes en betydelig \u00f8kning etter hvert som tilbudet blir allment kjent. Ruten b\u00f8r derfor ha samme frekvens som toget, i alle fall s\u00e5 lenge det er flytrafikk p\u00e5 flyplassen.<\/p>\n

At en slik mulighet ikke synes vurdert, er ganske utrolig.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 24.6.2016 Aftenbladet hadde den 20.mai en artikkel om nye bussruter n\u00e5r Norgesbuss overtar busskj\u00f8ringen 1.juli i \u00e5r. Det er tilsynelatende store endringer fra i dag, men at nye ruter tilpasses den nye bussveien som kommer en gang p\u00e5 20-tallet, er rimelig. Artikkelen har et kart som viser hovedrutene. Det som sl\u00e5r […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-tR","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1851"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1851"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1851\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1853,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1851\/revisions\/1853"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1851"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1851"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1851"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}