{"id":1842,"date":"2016-10-15T15:12:44","date_gmt":"2016-10-15T13:12:44","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1842"},"modified":"2018-11-14T15:13:53","modified_gmt":"2018-11-14T14:13:53","slug":"flybuss-suksess","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/flybuss-suksess\/","title":{"rendered":"Flybuss-suksess?"},"content":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 15.10.2016<\/p>\n

Aftenbladet skrev den 3.oktober om det som ble kalt en flybuss-suksess i Sandnes. To m\u00e5neder etter at et tilbud om flybuss fra Sandnes direkte til Sola flyplass var startet opp, med en 16-seters buss, ble det transportert 700 passasjerer pr uke. Med 334 avganger til og fra flyplassen i uken, tilsvarer det litt over 2 passasjerer for hver bussavgang. Det er ingen suksess. M\u00e5let er \u00e5 doble trafikken, men det kan heller ikke kalles for noen suksess.<\/p>\n

Et tilsvarende prosjekt ble startet mellom Bryne og flyplassen i 2012. Etter 4 \u00e5rs drift reiser det rundt 700 passasjerer pr. uke mellom Bryne og flyplassen. Det er heller ikke noen suksess.<\/p>\n

Direkte busser mellom kollektivknutepunkt og flyplassen kan v\u00e6re et tidsbesparende tiltak, men det vil alltid v\u00e6re et stort antall passasjerer som m\u00e5 bytte transportmiddel for \u00e5 kunne reise kollektivt til og fra flyplassen. Det er derfor underlig at det ikke er fors\u00f8kt \u00e5 lage, og reklamere for, et opplegg som benytter det offentlige transportnettet fullt ut. I dag er dette mulig ved \u00e5 ta rute nr. 3 fra Stavanger til Forus og derfra videre med rute nr.42 til flyplassen. Fra Sandnes g\u00e5r rute nr. 42 helt frem til flyplassen. Ettersom rute nr. 42 g\u00e5r hvert kvarter i store deler av dagen, og rute nr.3 enda oftere, kan en enkeltreise gjennomf\u00f8res p\u00e5 rundt en time. Prisen for dette er meget overkommelig: kr.32 for en enkeltreise (halvparten for studenter og pensjonister).\u00a0<\/span><\/p>\n

Undertegnede reiste nylig begge veier fra Vaulen p\u00e5 60-65 minutt, inkludert 15 minutters gange til bussholdeplassen, og venting. En tilsvarende reise med bil, med en ukes parkering, ville kostet rundt 600 kroner, og med drosje langt mer. Den ekstra reisetiden det tar med buss, er derfor godt betalt, over 500 kr\/time for en enkeltperson og rundt 250 kr\/time for to.<\/p>\n

Reisetiden ovenfor inkluderer en helt un\u00f8dvendig rundreise i Sola kommune. Dersom bussen hadde kj\u00f8rt rett til flyplassen via Sola-splitten fra Forus Vest, i stedet for \u00e5 snirkle seg frem til Solakrossen, hadde denne delen av bussturen g\u00e5tt 10 minutt raskere.<\/p>\n

Undertegnede har tidligere flere ganger foresl\u00e5tt \u00e5 satse p\u00e5 buss+tog. Dersom det settes inn matebusser til og fra jernbanestasjonene p\u00e5 J\u00e6rbanen, med samme frekvens som toget, ville reisetidene ovenfor reduseres til rundt det halve, og konkurrere direkte med bruk av egen bil. Samtidig ville et langt st\u00f8rre antall personer p\u00e5 Nord-J\u00e6ren kunnet reise kollektivt p\u00e5 en rask m\u00e5te, og redusere sine reisekostnader vesentlig.<\/p>\n

En full samordning mellom J\u00e6rbanen busstilbudet til Kolumbus burde v\u00e6re en del av en slik ordning.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r, Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Publisert i Stavanger Aftenblad 15.10.2016 Aftenbladet skrev den 3.oktober om det som ble kalt en flybuss-suksess i Sandnes. To m\u00e5neder etter at et tilbud om flybuss fra Sandnes direkte til Sola flyplass var startet opp, med en 16-seters buss, ble det transportert 700 passasjerer pr uke. Med 334 avganger til og fra flyplassen i uken, […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-tI","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1842"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1842"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1842\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1844,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1842\/revisions\/1844"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1842"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1842"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1842"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}