{"id":1782,"date":"2011-11-01T18:13:44","date_gmt":"2011-11-01T17:13:44","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1782"},"modified":"2018-10-13T18:42:21","modified_gmt":"2018-10-13T16:42:21","slug":"togbuss","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/togbuss\/","title":{"rendered":"TOG+BUSS"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
Sivilingeni\u00f8r Ivar S\u00e6tre Stavanger Januar 2011 Rev.1 November 2011<\/p>\n
Dette er en rapport\u00a0skrevet i 2010\/2011 i forbindelse med planer om bybane i Stavanger. Mange av vurderingene er fortsatt aktuelle, selv om noen av forutsetningene er forskjellige i dag.<\/i><\/p>\n
Spesielt er kapasiteten p\u00e5 jernbanen (dobbeltsporet), med bruk av matebusser, betydelig st\u00f8rre enn dagens belegg.<\/em><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n SAMMENDRAG<\/p>\n 1 BAKGRUNN 2 TOG+BUSS – ET ANNET ALTERNATIV2.1 Befolkningsgrunnlag<\/p>\n 2.2 Kapasiteter for dobbeltsporet<\/p>\n APPENDIKS A: APPENDIKS B: APPENDIKS C: APPENDIKS D: APPENDIKS E: SAMMENDRAG<\/p>\n Rapporten presenterer en analyse av et alternativ, Tog+Buss, til kollektivtrafikken mellom Stavanger og Sandnes, og resten av J\u00e6ren. Dette alternativet ble ikke analysert i Konseptvalgutredningen for transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren (KVU) i 2009.<\/p>\n Tog+Buss bygger i hovedsak p\u00e5 eksisterende infrastruktur ved \u00e5 s\u00f8rge for at den blir optimalt utnyttet. For aksen Stavanger-Sandnes er hovedtransportmidlet Dobbeltsporet, mens det s\u00f8r for Sandnes er J\u00e6rbanen. For \u00e5 utnytte jernbanens kapasitet, foresl\u00e5s det opprettet et nett av matebusser som g\u00e5r i relativt korte rundturer til og fra jernbanens (Dobbeltsporet + J\u00e6rbanen) stasjoner.<\/p>\n Det er foretatt n\u00e6rmere analyser av:<\/p>\n som ble vurdert i Konseptvalgutredningen for transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren (Oktober 2009):<\/p>\n 1 BAKGRUNN<\/p>\n Bakgrunnen for rapporten er den p\u00e5g\u00e5ende debatt i Stavanger (og p\u00e5 Nord-J\u00e6ren) om hvordan problemene knyttet til den \u00f8kte biltrafikken i omr\u00e5det skal l\u00f8ses.<\/p>\n I oktober 2009 ble det publisert en Konseptvalgutredning for transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren \u2013 med hovedvekt p\u00e5 byomr\u00e5det, Ref. (1), i det f\u00f8lgende forkortet KVU.<\/p>\n KVU konkluderer med \u00e5 anbefale at et bybanekonsept (Bybanen) blir lagt til grunn for videre planlegging av transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren. Det sies videre at Bybanen, i kombinasjon med jernbanen og alternativet \u201dBusway\u201d i viktige korridorer, dermed vil utgj\u00f8re hovedinnretningen for videre utbygging av transportsystemet p\u00e5 J\u00e6ren.<\/p>\n Anbefalingene har f\u00f8rt til en omfattende debatt, i avisene i omr\u00e5det og p\u00e5 folkem\u00f8ter, med tildels meget kritiske innvendinger. Det som i f\u00f8rste rekke er kritisert, er h\u00f8ye kostnader, og at det foresl\u00e5s bygget en ny Bybane meget n\u00e6rt, og i hovedsak parallelt med, Dobbeltsporet p\u00e5 jernbanen mellom Stavanger og Sandnes.<\/p>\n Investeringsestimatet for Bybanen er p\u00e5 23,1 milliarder kroner, 3,5 milliarder mer enn alternativet som er funnet nest best i KVU, \u201dBusway\u201d. Disse estimatene er for det som benevnes som et \u201dFullt utbygd konsept\u201d, frem til 2027. For Bybanen er det lagt inn en f\u00f8rste utbyggingsperiode frem til 2018 (n\u00e5 h\u00f8yst sannsynlig flere \u00e5r senere), f\u00f8r oppstart. \u201dBusway\u201d kan antakelig tas i bruk kort tid etter en beslutning, og utbygges gradvis. Det kan imidlertid inneb\u00e6re innf\u00f8ring av meget store busser (\u201dmegabusser\u201d), med ekstra innkj\u00f8ringsproblemer.<\/p>\n For kostnader i den f\u00f8rste fasen henvises det til Tabell 1. Til sammenligning er i investeringen for en systemoptimalisering av dagens tilbud 0,1 milliarder kroner (se ogs\u00e5<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n <\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n Tabell 1).<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n Figur 1: Overordnet transportsystem p\u00e5 Nord-J\u00e6ren Ref. (1)<\/p>\n 1.1 KUV \u2013 Konseptvalgutredning for Nord-J\u00e6ren<\/p>\n KVU har (i punkt 4.1) lagt f\u00f8lgende samfunnsm\u00e5l til grunn:<\/p>\n \u201dEt effektivt og milj\u00f8vennlig transportsystem som betjener dagens og fremtidig befolkning minst like godt som i dag\u201d.<\/p>\n Dette m\u00e5let er lite konkret: Det mangler b\u00e5de tidfesting og forbedringskrav. Noe av dette er riktignok utdypet senere i KVU (i Kapitel 5).<\/p>\n I KVU er det sett n\u00e6rmere p\u00e5 5 alternative konsept, se Figur 2:<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n <\/p>\n ! Alternativene 1 og 2 ble avvist (\u201dutg\u00e5r\u201d) av KVU, basert p\u00e5 f\u00f8lgende \u201dabsolutte krav\u201d, Ref. (1), Tabell 7.22:<\/p>\n Videre vurderinger er basert p\u00e5 f\u00f8lgende \u201dandre krav\u201d (Ref. (1), Kap. 7.3):<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n I vurderingene er det \u201dlagt vekt p\u00e5 \u00e5 kunne si noe om retning og styrke p\u00e5 konsekvensene for det enkelte tema og konsept\u201d. Det er gjort med basis i en karakterskala fra -4 (—-) til +4 (+++ +). I disse vurderingene kommer Alternativ 3C (Bybanen) best ut, med et gjennomsnitt p\u00e5 +1,9, mens Alternativ 3B (\u201dBusway\u201d) fikk +1,5 og 3A (Buss pluss jernbane) fikk +1,2.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n <\/p>\n Figur 3: Grunnstruktur for kollektivnettet Ref. (1)<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n Det kan diskuteres om de forskjellige kravene skal ha samme vekt, men det er i KVU ikke foretatt noen vekting. Selv om analyser av forskjellige data ligger bak vurderingene, er det liten tvil om at karaktersettingen i stor grad er subjektiv (gjort av medlemmene i KVU-utvalget).<\/p>\n I KVU er det til slutt gjort en \u00f8konomisk analyse av samtlige alternativ, med beregning av n\u00e5verdi av investerings- og driftskostnadene. Resultatene er vist i Tabell 1 (for detaljer se Appendiks A) for det som i KVU betegnes som Grunnstruktur, se Figur 3. Dette er i hovedsak utgifter i \u00e5ra 2010-2018, med hovedvekt p\u00e5 perioden 2014-2018.<\/p>\n For et fullt utbygd konsept (2027) er forskjellen i investeringskostnader omtrent de samme, selv om st\u00f8rrelsesordenen for investeringene er en annen (rundt 20 milliarder kroner, se innledningen til dette kapitlet).<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n Alt. 1 System- optimalisering<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n Alt. 2 Bilbasert<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n Alt. 3A \u201dBusway\u201d<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n Alt. 3B Kombibane<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n Alt. 3C Bybane<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Investeringer i milliarder NOK 2008<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 0,1<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 0,0<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 3,5<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 4,7-5,2<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 5,9<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n \u00c5rlige drifts- kostnader i millioner NOK 2008<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 0<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 0<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 122<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 106<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 56<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n Tabell 1: Investeringer for grunnstrukturen, og \u00e5rlige driftskostnader, Ref. (1).<\/p>\n Usikkerheten for samtlige kostnader er 25%. Dette, sammen med de relativt sm\u00e5 bel\u00f8pene, inneb\u00e6rer at de \u00e5rlige driftskostnadene har liten betydning for endelig valg av konsept. Med 5% rente tilsvarer forskjellen i investeringer mellom alternativene 3C og 3A, 2,4 milliarder kroner, en \u201d\u00e5rlig\u201d kostnad p\u00e5 120 millioner kroner, uten at avskrivinger er tatt med.<\/p>\n De vesentlige forskjellene ligger i investeringene. H\u00f8sten 2011 er det imidlertid kommet frem at driftskostnadene for Bybanen kan v\u00e6re satt altfor lavt.<\/p>\n KVU anbefaler at det blir bygget en ny Bybane. Heller ikke i dette tilfellet er det foretatt en vekting av kostnader og kvalitative faktorer f\u00f8r endelig anbefaling av konsept.<\/p>\n Det egentlige sp\u00f8rsm\u00e5let er imidlertid om det i det hele tatt er behov for en Bybane som skal g\u00e5 mer eller mindre parallelt med det allerede eksisterende Dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes.<\/p>\n I det f\u00f8lgende skal det argumenteres for et alternativ som ikke har behov for en ny Bybane. Dette alternativet vil gi st\u00f8rre passasjerkapasitet til en langt lavere kostnad.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n 2 TOG+BUSS – ET ANNET ALTERNATIV<\/p>\n Alternativet Tog+Buss tar utgangspunkt i eksisterende infrastruktur, der det nye Dobbeltsporet som ble \u00e5pnet i 2009, har en vesentlig rolle. For \u00e5 utnytte Dobbeltsporets kapasitet, foresl\u00e5s det et nettverk av tversg\u00e5ende (hovedsaklig i \u00f8st\/vest-retningen) matebusser til og fra togstasjonene. Dette alternativet er ikke vurdert i KVU, men kan ses p\u00e5 som en mellomting mellom Alternativ 3A (Buss pluss jernbane \u2013 \u201dBusway\u201d) og Alternativ 1 (Systemtilpasning).<\/p>\n I det f\u00f8lgende skal det ses n\u00e6rmere p\u00e5 befolkningsgrunnlag, passasjerkapasitet, reisetider, stoppesteder (tilgang) og kostnader for Buss+Tog.<\/p>\n 2.1 Befolkningsgrunnlag<\/p>\n Dokumentet Fremskrivinger for Stavanger 2007, Ref. (2), viser befolkningsutviklingen for folkemengden i Stavanger kommune fordelt etter aldersgrupper og bydeler. I tillegg til historisk utvikling (frem til 2007), er det vist fremskrivinger frem til 2020.<\/p>\n Tabell 2 viser historisk befolkning i 2000 og 2007, samt fremskrivinger for 2010 og 2020, for de bydelene som med stor sannsynlighet har nytte av dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes. Det er ogs\u00e5 vist befolkning i de to bydelene som vil ha begrenset nytte (Tasta og Madla).<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n Bydel<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 2001<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 2007<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 2010<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 2020<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n \u00d8kning 2001-10 i%<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n \u00d8kning 2010-20 i%<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Hundv\u00e5g<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 11588<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 12436<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 13069<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 15543<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 12,8<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 18,9<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Eiganes<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 8249<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 8519<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 8692<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 8755<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 5,4<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 0,7<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Kampen\/V\u00e5land<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 10953<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 11896<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 12077<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 12582<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 10,3<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 4,2<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Storhaug<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 11146<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 13019<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 14221<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 16920<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 27,6<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 19,0<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n<\/tr>\n Hillev\u00e5g<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 17492<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 18269<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 17624<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n 17696<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/td>\n
\n1.1 KVU \u2013 Konseptvalgutredning for Nord-J\u00e6ren<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\nInvesteringer og driftsutgifter for alternativene i KVU<\/p>\n
\nTotalt reisevolum pr. yrkesd\u00f8gn (2008)<\/p>\n
\nMatebusser til og fra stasjonene Paradis og Mariero<\/p>\n
\nMatebusser til og fra stasjonene i J\u00e5tt\u00e5v\u00e5gen og Gausel<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n
\nMatebuss J fra Gausel stasjon (samt rute nr.2) 28<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n\n
\n
\nFigur 2: Alternative konsept (KVU, Fig. 6.1)<\/p>\n\n
\n
\n
\n <\/td>\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n
\n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n \n