{"id":1779,"date":"2018-08-28T22:23:32","date_gmt":"2018-08-28T20:23:32","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1779"},"modified":"2018-10-12T22:24:57","modified_gmt":"2018-10-12T20:24:57","slug":"kollektivtrafikk-og-bomringer","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/kollektivtrafikk-og-bomringer\/","title":{"rendered":"Kollektivtrafikk og bomringer"},"content":{"rendered":"

Om innf\u00f8ring av mer bompenger p\u00e5 Nord-J\u00e6ren<\/em><\/p>\n

Harald Birkevold ettersp\u00f8r den 21.august en id\u00e9dugnad for \u00e5 f\u00e5 en mer rettferdig finansiering av vei. \u00a0<\/span><\/p>\n

Undertegnede har flere ganger foresl\u00e5tt \u00e5 bruke Oljefondet til dette (https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/debatt\/i\/4dAK89\/Bompenger-er-unodvendig-selvplaging—<\/a>), og dermed bli kvitt bompenger en gang for alle, men det forslaget er det tilsynelatende ingen ansvarlige politikere (eller andre) som vil diskutere.<\/p>\n

Selv om bomstasjonene forsvinner, m\u00e5 det imidlertid uansett gj\u00f8res noe for \u00e5 redusere biltrafikken inne i byene. Vesentlig h\u00f8yere parkeringsavgifter, for alle inkludert elbiler, er et \u00e5penbart alternativ.\u00a0<\/span><\/p>\n

Det klart viktigste tiltaket er imidlertid \u00e5 f\u00e5 flere til \u00e5 reise kollektivt. Den enkleste m\u00e5ten \u00e5 f\u00e5 til dette p\u00e5, er selvsagt \u00e5 gj\u00f8re slike reiser gratis. Det kan finansieres, alle fall delvis, ved \u00e5 fjerne avgiftslettelsene for elbiler. Men det kan gj\u00f8res mer.<\/p>\n

For 7-8 \u00e5r siden foreslo undertegnede, i debatten om bybane, en l\u00f8sning med Tog+Buss, med dobbeltsporet mellom Sandnes og Stavanger som hovedtransportmiddel. Toget har fortsatt en masse ubrukt kapasitet, og den kan lett utvides med flere togsett om n\u00f8dvendig. Transport til og fra stoppestedene gj\u00f8res med h\u00f8yfrekvente matebusser. En stor del av befolkningen p\u00e5 Nord-J\u00e6ren bor i n\u00e6rheten av dobbeltsporet, og videre s\u00f8rover langs J\u00e6rbanen, og kan enkelt benytte denne l\u00f8sningen. Den ville v\u00e6rt langt billigere enn Bussveien. At det ville redusert biltrafikken i byene, er det liten tvil om, men det var ikke politikernes \u00f8nske. De som bor langt fra jernbanetraseen, m\u00e5tte selvsagt f\u00e5 andre tilbud.\u00a0<\/span><\/p>\n

Et annet eksempel p\u00e5 hvor d\u00e5rlig planleggingen av kollektivtrafikken er, er de nye rutene (fra 1.januar) for buss nr. 2 og 3. Nr. 2 g\u00e5r fra Sandnes gjennom Stavanger til Tjora mellom Tananger og flyplassen. Nr. 3 g\u00e5r fra Viste gjennom Stavanger til Forus Nord. Hadde de to rutene begge hatt sitt endepunkt p\u00e5 flyplassen, ca. 5 minutters ekstra kj\u00f8retur, kunne en stor del av befolkningen i b\u00e5de Stavanger og Sandnes hatt en enkel, og ikke minst rimelig, reisem\u00e5te til og fra flyplassen. Hvorfor dette ikke er implementert, er en g\u00e5te (det er foresl\u00e5tt for b\u00e5de Kolumbus og Fylket). Et slikt tiltak ville ogs\u00e5 uten tvil redusert biltrafikken p\u00e5 Nord-J\u00e6ren, men ogs\u00e5 redusert Avinors inntekter p\u00e5 parkering ved flyplassen.<\/p>\n

Man skulle ikke tro at Stavanger regner seg som en smart by. Som det heter p\u00e5 nettsiden for Stavanger kommune: \u00abA smart city is based on the citizens\u2019 needs, and applies new technology to make the city a better place to live, reside and work\u00bb. At nettsiden ikke fins p\u00e5 norsk, er heller ikke s\u00e5 smart.<\/p>\n

Ivar S\u00e6tre<\/p>\n

Sivilingeni\u00f8r<\/p>\n

Stavanger<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Om innf\u00f8ring av mer bompenger p\u00e5 Nord-J\u00e6ren Harald Birkevold ettersp\u00f8r den 21.august en id\u00e9dugnad for \u00e5 f\u00e5 en mer rettferdig finansiering av vei. \u00a0 Undertegnede har flere ganger foresl\u00e5tt \u00e5 bruke Oljefondet til dette (https:\/\/www.aftenbladet.no\/meninger\/debatt\/i\/4dAK89\/Bompenger-er-unodvendig-selvplaging—), og dermed bli kvitt bompenger en gang for alle, men det forslaget er det tilsynelatende ingen ansvarlige politikere (eller andre) […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"_jetpack_newsletter_access":"","_jetpack_newsletter_tier_id":0,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[67,61],"tags":[],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pamDwa-sH","jetpack_sharing_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1779"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1779"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1779\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1781,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1779\/revisions\/1781"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1779"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1779"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.ivars.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1779"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}