{"id":1767,"date":"2018-02-28T22:14:07","date_gmt":"2018-02-28T21:14:07","guid":{"rendered":"https:\/\/www.ivars.no\/?p=1767"},"modified":"2021-11-22T10:49:14","modified_gmt":"2021-11-22T09:49:14","slug":"et-godt-skattesystem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.ivars.no\/et-godt-skattesystem\/","title":{"rendered":"Et godt skattesystem"},"content":{"rendered":"

Om det norske skattesystemet.<\/em><\/p>\n

Skattesystemet er alltid et sentralt tema. Spesielt formueskatten og eiendomsskatten.<\/p>\n

Alle er enige om at vi m\u00e5 ha en offentlig administrasjon og visse ytelser finansiert via Staten. Dette betales i hovedsak fra skatter og avgifter. Spesielt for Norge er et betydelig oljefond, bygd opp av skatter, og Statens direkte inntekter, fra petroleumsvirksomheten.<\/p>\n

Omfanget av offentlig virksomhet skal ikke diskuteres her, men det er et faktum at den i Norge er vesentlig st\u00f8rre enn de fleste land det er naturlig \u00e5 sammenligne med. Det b\u00f8r imidlertid v\u00e6re et skille mellom tjenester som betales av den enkelte direkte, og via Staten. Det totale skattetrykket m\u00e5 ikke bidra til \u00e5 redusere privat innsats og ansvar.<\/p>\n

Inntektsskatt betales av alle med en skattbar inntekt. Om den er progressiv, b\u00f8r aldri marginalskatten overstige 50%.<\/p>\n

Merverdiavgift (MVA) betales av alle som kj\u00f8per en vare eller tjeneste. Den b\u00f8r holdes lavest mulig, og ikke overstige tilsvarende satser i n\u00e6rliggende land. Det vil ellers kunne f\u00f8re til en u\u00f8nsket forskyving av n\u00e6ringsvirksomhet.\u00a0<\/span><\/p>\n

Formueskatt betales av alle med formue over en viss st\u00f8rrelse. Den utgj\u00f8r totalt rundt 1 prosent av\u00a0<\/span>statens inntekter.<\/p>\n

Eiendomsskatt innkreves av kommunene, og utgj\u00f8r en viss prosent av en eiendoms skattetakst. Ikke alle kommuner har eiendomsskatt.<\/p>\n

Arveavgift ble avskaffet i Norge i 2014.<\/p>\n

Form\u00e5let med skatter og avgifter er som nevnt \u00e5 finansiere offentlig virksomhet og ytelser bestemt av Stortinget. Inntektsskatt og MVA utgj\u00f8r hovedtyngden av dette. Selv om formuesskatten utgj\u00f8r mindre enn 1% av statens inntekter, er den blitt et sentralt tema. Det hevdes p\u00e5 en side at den virker til inntektsutjevning, og sikrer at alle (ogs\u00e5 de rikeste) betaler skatt. P\u00e5 den annen side hevdes det at den for en stor del er skatt p\u00e5 produksjonsutstyr, og s\u00e5ledes reduserer mange bedrifters mulighet for \u00e5 investere.<\/p>\n

Formueskatten betales av all formue med et bunnfradrag. Formuer er bygget opp p\u00e5 to m\u00e5ter:<\/p>\n

    \n
  1. Gjennom sparing, ved at deler av inntekt etter skatt blir satt til side. Sparingen er derfor allerede beskattet en gang.<\/li>\n
  2. Gjennom verdi\u00f8kning og vellykkede investeringer av sparing.<\/li>\n
  3. Gjennom arv, og verdi\u00f8kning av denne.<\/li>\n<\/ol>\n

    Sparingen er et resultat av verdiskapende og beskattet virksomhet (arbeid og produksjon). Beskatning av dette er s\u00e5ledes en dobbeltbeskatning, som ikke b\u00f8r finne sted. At slik beskatning kan vanskeliggj\u00f8re verdiskapende virksomhet, er spesielt uheldig.<\/p>\n

    Skatt p\u00e5 arv er som nevnt avskaffet i Norge. Arv utgj\u00f8r antakelig en vesentlig del av norske formuer. Det spesielle ved arv er at den ikke er et resultat av verdiskapende virksomhet av mottakeren, og uten at mottakeren har bidratt. Antakelig er arv hovedgrunnen til \u00f8kende forskjeller. Spesielt har dette v\u00e6rt tilfelle de siste \u00e5r fordi avkastning p\u00e5 kapital har v\u00e6rt h\u00f8yere enn \u00f8kning i inntekter (brutto nasjonalprodukt). Skal en gj\u00f8re noe med forskjeller i rikdom, b\u00f8r det derfor gj\u00f8res noe med arv.\u00a0<\/span><\/p>\n

    Her er et forslag til et mer rettferdig system:<\/p>\n

      \n
    1. Formuesskatten oppheves<\/li>\n
    2. Arveavgiften gjeninnf\u00f8res. Siden dette er en overf\u00f8ring av midler som mottakeren ikke har bidratt til, kan den gj\u00f8res sterkt progressiv.<\/li>\n
    3. For \u00e5 sikre at personer med stor formue ogs\u00e5 betaler skatt, innf\u00f8res et system der en del av formuen (fratrukket et rimelig bunnfradrag) betraktes som inntekt (forvaltningsarbeid), og beskattes som dette.<\/li>\n<\/ol>\n

      Uansett m\u00e5 det endelige m\u00e5l v\u00e6re et rettferdig skattesystem. Spesielt gjelder dette de som bidrar mest til landets verdiskaping. Det er tross alt dem vi alle skal leve av.<\/p>\n

      Linken nedenfor illustrere hvilke uheldige konsekvenser frav\u00e6r av arveskatt kan ha, gjennom \u00e5 overf\u00f8re store formuer til veldedige stiftelser.<\/p>\n

      \n

      The Charity Industrial Complex<\/a><\/p><\/blockquote>\n