Nye bussruter med viktig mangel

Publisert i Stavanger Aftenblad 24.6.2016

Aftenbladet hadde den 20.mai en artikkel om nye bussruter når Norgesbuss overtar busskjøringen 1.juli i år. Det er tilsynelatende store endringer fra i dag, men at nye ruter tilpasses den nye bussveien som kommer en gang på 20-tallet, er rimelig.

Artikkelen har et kart som viser hovedrutene. Det som slår en umiddelbart, er at hovedrutene går i en stor sirkel fra Stavanger via Hinna, Sandnes, Sola, Sola flyplass, Tananger, Sunde og tilbake til Stavanger. Med unntak av en enkelt rute fra Gausel til Forus Vest, er det ingen øst/vest-forbindelse i midten. Det bør det umiddelbart rettes på.

En sentral rute mangler, som den alltid har gjort til nå. Det er en bussrute mellom Gausel stasjon og Sola flyplass, via Forus Øst, Forus Vest og Solasplitten (men ikke Sola sentrum). En slik rute kan enkelt samordnes med toget (dobbeltsporet), og bør ha samme frekvens som dette. Ruten kan muligens etableres som en forlengelse av den planlagte Rute 3 til Forus Vest, men det beste er antakelig en egen rute.

Ved å benytte dagens bussruter (Rute 2 og 9), er det mulig å reise fra Stavanger eller Sandnes sentrum  på en knapp time (inkludert 15-20 minutter for venting og omstigning). Med et forbedret opplegg kan reisetiden halveres. I tillegg vil dette åpne for at alle som bor langs Jærbanen, lettvint kan komme til flyplassen på en enkel måte, og i mange tilfeller like raskt som med bil. At turen blir langt billigere for den enkelte, selv med flere i bilen, er ingen ulempe. Det fordrer selvsagt at færre insisterer på å bruke egen bil, og de rådende økonomiske tidene kan kanskje fremme dette?

Sola flyplass har i dag ca. 5 millioner reisende i året. Om kun 10% av disse velger å benytte buss, betyr dette at det i gjennomsnitt kan kjøres 40 ruter hver veg med 20 passasjerer i hver buss. I tillegg kommer passasjerer som ikke skal ut og fly, og det bør kunne ventes en betydelig økning etter hvert som tilbudet blir allment kjent. Ruten bør derfor ha samme frekvens som toget, i alle fall så lenge det er flytrafikk på flyplassen.

At en slik mulighet ikke synes vurdert, er ganske utrolig.

Ivar Sætre

Sivilingeniør, Stavanger

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar